شعله‌ور شدن قیام مردم لبنان

 

قیام مردم لبنان با کشته شدن یک تظاهرکننده در جنوب بیروت و درگیریهای گسترده در منطقه تحت تسلط حزب الشیطان در بقاع بار دیگر شعله ور شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این وضعیت بعد از سخنرانی میشل عون متحد دیرینه حزب الشیطان لبنان به وجود آمد. وی از معترضان خواست از لبنان بروند و با لحن تهدید آمیزی خواستار برچیدن تظاهرات و اعتراضات شد. میشل عون گفت:‌ اگر معترضان به خانه نروند، لبنان با فاجعه روبه‌رو
به گفته رویترز این سخنان موج جدیدی از تظاهرات را برانگیخت
مردم لبنان در شهرهای مختلف خشم و فریاد خود را علیه این متحد حزب الشیطان بلند کردند.

تلویزیون الحدث گزارش داد: در جریان تظاهرات در منطقه بقاع و در منطقه خلدة در بیروت یک نفر در اثر اصابت گلوله کشته و ۳ تن مجروح شدند.
همزمان تظاهرات گسترده شبانه در تمامی شهرهای لبنان در اعتراض به سخنان میشل عون برگزار شد.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در بررسی قیام مردم لبنان نوشت:‌ انقلاب لبنانی‌ها از بسیاری دام‌ها که آزمون‌های سخت پهن کرده بودند، جست که این خود خبر از جدیت انقلابیون می‌دهد و عمق مسائلی که آنها را واداشت به خیابان‌ها بریزند. انقلاب «کاغذ اصلاحات» را که دولت پیشنهاد داده بود، رد کرد. در آن نیرنگی دید نخ‌نما شده به این دلیل که این کاغذ قابل اجرا نیست و پر است از تناقضات بسیار.
هربار چنگ زنندگان به قدرت در لبنان خیال می‌کنند آنها از انقلاب مردمی در امان هستند. اما اینبار مردم با تظاهراتی گسترده در بیروت و طرابلس و صیدا و بعلبک و تجمع در شاهراه‌های بسته شده پاسخ آنها را دادند.

الشرق الاوسط در مطلب دیگری نوشت:‌ طی سه هفته گذشته رویدادی تاریخی لبنان را تکان داد و هنوز هم ادامه دارد: بخش وسیعی از ساکنان، از جمله پیران و زنان اراده خود را برای ایجاد طرح زیربنایی برای میهن اعلام نمود و به طور مستقیم دست در کار ایجاد آن شدند. این طرح نقطه تمرکز را از فرقه گرایی و مذاهب به یک نظام سیاسی دموکراتیک منتقل می کند