کارزار بین المللی برای مقابله با کرونا و پیامدهای آن

 

کشورهای مختلف جهان برای مقابله با فاجعه کرونا، اقدامات گسترده تری را با قرنطینه کردن و به کارگیری نیروها و امکانات و بودجه بیشتر شروع کردند.

وزیر بهداشت ایتالیا اعلام کرد تمامی مقررات مقابله با شیوع کرونا شامل تعطیلی تمامی مغازه ها و ممنوعیت تجمع عمومی حداقل تا ۲۴فروردین تمدید میشوند. نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی گفت:‌ قرنطینه و محدودیتهای اعمال شده طی سه هفته گذشته هزینه اقتصادی بسیار سنگینی برای ایتالیا داشته است.
بنا به گفته مقامهای ایتالیایی وضعیت در چهار روز گذشته بهبود یافته و سرعت شیوع کرونا کاهش یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه برای اولین بار چهار قطعنامه را بشکل ویدئو کنفرانس بتصویب رساند. ۲۲اسفند ۱۳۹۸ و به دنبال شیوع گسترده کرونا در شهر نیویورک دیپلماتهای شورای امنیت فعالیتهایشان را بشکل تماسهای ویدئویی انجام میدهند.

برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا بسیاری از ایالتهای آمریکا مقررات قرنطینه خانگی را اعمال کرده اند و از هر ۴ نفر جمعیت کشور حدود سه نفر تحت این مقررات هستند یا بزودی در این وضعیت قرار خواهند گرفت. روز دوشنبه سه ایالت جدید در شرق و غرب آمریکا با صدور بیانیه هایی به تمامی ساکنان خود ابلاغ کردند تا در خانه های خود بمانند. رالف نردام فرماندار ایالت ویریجینیا در پیامی به ساکنان این ایالت گفت «میخواهم همه صدای مرا بشنوید: در خانه بمانید».

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی دستگاه جدید آزمایش بیماری کرونا را که قادر است جواب آزمایش را بطور دقیق در عرض پنج دقیقه مشخص کند معرفی کرد. کمیسیونر آژانس داروئی ایالات متحده گفت لابراتوار سازنده، این دستگاه آزمایش را در کار مشترک با دولت امریکا بسرعت توزیع خواهند کرد.

وزیر بهداشت عربستان اعلام کرد دولت هزینه کامل بیماران کرونا را تامین خواهد کرد و از مردم خواست هر فردی که علائمی از بیماری کرونا دارد برای آزمایش اقدام کند. در عربستان تاکنون ۸ نفر بدلیل ابتلا به کرونا جان باخته اند. عربستان برای مقابله با شیوع کرونا تمامی پروازهای بین المللی را متوقف و تمامی اماکن عمومی خود را تعطیل کرده است.