آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۴۶۰ شهر از ۱۳۳ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت


آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۴۶۰ شهر از ۱۳۳ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت


•    معاون وزیر بهداشت: در چهل و سه شهری که اعلام کردیم که بعداً هم ممکن است بیشتر بشود، همه شهر تقریباً تعطیل است بجز موارد ضروری، ما چاره‌ای دیگر به غیر از این متأسفانه نداریم... چاره‌ای دیگه غیر از این نداشتیم
•    زالی: ۶۰۵۰ بیمار کرونایی در تهران بستری و ۱۸۰۰ تن از آنها در بخش مراقبتهای ویژه هستند. از دیشب ۸۵۰ بیمار بستری و فقط ۵۰۰ نفر ترخیص شدند، از نظر مرگ و میر هم همچنان آمارها در تهران افزایشی است
•    محرز: نمی‌دانید چه خبر است آدم وحشت می‌کند وقتی می‌بیند مریض منتظر است جا خالی بشود، تو راهرو یک کپسول اکسیژن بهش بسته شده است
•    عضو شورای شهر تهران: تعداد فوتی‌های پایتخت به ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر رسیده که نسبت به اردیبهشت ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است
•    رییس پلیس راهور تهران بزرگ: بهشت زهرا در شرایط بحرانی قرار دارد
•    دانشگاه علوم پزشکی کرمان: فوتی های کشور تا بهمن به حدود ۷۹ تا ۸۰ هزار نفر میرسد یعنی ۴۰ هزار نفر دیگر فوت میکنند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۰ شهر از ۱۳۳ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۴۷۳۶ نفر، در آذربایجان غربی به ۳۸۷۱ نفر، در البرز به ۳۶۹۸ نفر، در اردبیل به ۱۴۹۳ نفر، در اصفهان به ۷۳۷۲ نفر، در ایلام به ۱۱۰۴ نفر، در تهران به ۳۲۲۴۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۰۰۴۲ نفر، در سمنان به ۲۰۱۲ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۳۶۰۱ نفر، در فارس به ۳۴۹۶ نفر، در قزوین به ۱۳۴۲ نفر، در قم به ۵۷۸۵ نفر، در کردستان به ۲۳۹۶ نفر، در کرمان به ۲۰۸۵ نفر، در کرمانشاه به ۲۸۶۳ نفر، در لرستان به ۵۷۲۸ نفر، در مرکزی به ۱۸۷۷ نفر، در هرمزگان به ۱۶۷۰ نفر و در یزد به ۲۰۴۱ نفر رسیده است.

رئیسی معاون وزیر بهداشت رژیم گفت: «تقریباً تو چهل و سه تا شهری که ما اعلام کردیم که بعداً هم ممکن است بیشتر هم بشود یا تغییر بکند از شهری به شهر دیگر حتماً همه شهر تقریباً تعطیل است بجز موارد ضروری که باید باز باشد و ما هم چاره‌ای دیگر به غیر از این متأسفانه نداریم ما خیلی سعی کردیم بالاخره اختلالی تو زندگی مردم ایجاد نشود ولی با این وضعیت چاره‌ای دیگه غیر از این نداشتیم» (تلویزیون رژیم ۴ آبان).

مینو محرز عضو ستاد کرونا گفت: «ما حتی اسفند و فروردین به این شدت بیمار نداشتیم. تخت خالی پیدا نمی‌شود. اصلاً نمی‌دانید چه خبر است آدم وحشت می‌کند وقتی می‌بیند مریض منتظر است جا خالی بشود همینطوری تو راهرو یک کپسول بهش بسته شده، ما باید چی کار کنیم که به اینجا نرسد که رسیده حالا هم باز چه جوری جلویش را بگیریم؟» (تلویزیون رژیم ۳ آبان).

شریفی اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «زمان طلایی کنترل ویروس زمانی بود که نباید اجازه ورود بیماری به کشور را می دادیم و باید پروازها را لغو می کردیم. اگر با این سرعتی که هم اکنون پیش رویم، ادامه دهیم ممکن است به جایی برسیم که دیگر بیمارستان های ما ظرفیت پذیرش بیمار را نداشته باشند و تخت ICU دیگری برای بیماران کرونایی بدحال نداشته باشیم. فوتی های ایران تا ۱۰ بهمن ماه (حدود ۱۰۰ روز آینده) به حدود ۷۹ تا ۸۰ هزار نفر خواهد رسید یعنی ظرف ۳ ماه آینده حدود ۴۰ هزار مرگ دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در ایران رخ خواهد داد» (سایت خبرفوری رژیم ۵ آبان).

در تهران، زالی رییس ستاد کرونا گفت: «۶۰۵۰ بیمار کرونا در بیمارستانها و مراکز درمانی استان تهران و ۱۸۰۰ بیمار در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند. از دیشب ۸۵۰ بیمار بستری و متاسفانه فقط ۵۰۰ نفر ترخیص شدند. از نظر مرگ و میر هم در مقایسه با روزهای گذشته کاهشی مشاهده نمیشود و همچنین آمارها در تهران افزایشی است» (تلویزیون رژیم ۴ آبان).

میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: «تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت به ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر رسیده و نسبت به اردیبهشت که تعداد فوتی‌ها حداکثر ۹ نفر بود، ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است. برخی از کارشناسان معتقدند آلودگی هوا و کرونا با یکدیگر می‌تواند از دلایل افزایش فوتی‌ها باشد» (همشهری ۵ آبان).

حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «در حال حاضر سازمان بهشت زهرا (س) در شرایط بحرانی قرار دارد که این موضوع یک حالت فوق العاده برای این سازمان ایجاد کرده» (خبرآنلاین ۵ آبان).

در لرستان، سخنگوی وزارت بهداشت رژیم گفت: «در لرستان شیب صعودی موارد ابتلا و بستری به شکل نگران کننده‌ای در حال امتداد است. الیگودرز، پل دختر، دورود و کوهدشت در فهرست ۴۳ شهرستان بحرانی قرار دارند. موارد بستری در لرستان ۴۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشور است. موارد مرگ و میر در استان، ۳۰ نفر به ازای یک میلیون نفر است که این نیز بالاتر از میانگین کشوری است» (ایرنا ۵ آبان).

در کرمانشاه رییس ستاد کرونا گفت: «ظرفیت فعلی تخت های بیمارستانی ویژه بیماران کرونایی در استان ۸۷۸ تخت است، هم اکنون ۸۵۲ بیمار بستری هستند. اگر سرعت افزایش بستری های کرونا از این فراتر رود قطعا امکانات درمانی موجود جوابگوی بیماران نخواهد بود. هفته گذشته ۸۰ تخت جدید اضافه شد، اما همه تخت ها سریعا پر می شود، تنها در شبانه روز گذشته ۱۹۱ بیمار کرونایی جدید بستری شدند و این یعنی حدودا هر هفت دقیقه یک بیمار»(ایسنا ۵ آبان).

در یزد، سخنگوی دانشگاه پزشکی صدوقی گفت: «تا هشت صبح امروز ۶۸۴ بیمار در یزد شناسایی شدند که ۱۴۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۶۱ نفر در اورژانس بستری هستند. یزد رتبه نخست ابتلا را دارد» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۵ آبان).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۵ آبان ۱۳۹۹ (۲۶ اکتبر ۲۰۲۰)