شورش در چهار بند زندان ارومیه و حمله گارد وحشی به زندانیان شورشی



فراخوان به اقدام فوری بین‌المللی برای نجات زندانیان ارومیه و اعزام هیات تحقیق برای بازدید از زندانها

بر اساس گزارشات رسیده از زندان ارومیه، صدها تن از زندانیان از صبح چهارشنبه پنجم آذر ماه در بندهای ۱، ۲، ۳ و۴ این زندان دست به شورش زده و کلیه شیشه های بند را شکسته‌اند. آنان همچنین پتوها را داخل سالن مقابل اتاق افسر نگهبان به آتش کشیدند، میز افسر نگهبان نیز به آتش کشیده شد.

این شورش در اعتراض به ضرب و شتم یکی از زندانیان بنام حجت کاظم نژاد و همچنین فقدان حداقل امکانات بهداشتی در شرایط کرونا، گرانی اجناس در داخل زندان و خوداری از آزادی زندانیان تا پایان پاندمی کرونا و نگهداشتن زندانیان پس از تمام شدن دوران زندانشان می باشد.

حجت کاظم‌نژاد، که علیرغم گذشت ۲۵ روز از زمان آزادیش همچنان در زندان است، صبح چهارشنبه در اعتراض به بلاتکلیفی خود در مقابل اتاق افسر نگهبان زندان دست به خودسوزی زد، اما گارد زندان با همان حالت سوختگی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. وی هفته گذشته نیز اعتصاب غذا کرده بود که با قول آزادی، به اعتصاب خود پایان داد.

بدنبال شورش زندانیان بجان آمده، گارد زندان درهای سایر بندها را بست و رفت و آمد درون بندها را ممنوع کردند. آنها سپس وارد بندهای شورشی شده و زندانیان معترض را وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دادند. در میان کسانی که زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند اسامی دژخیمان کرامت، حیدری و بابایی به چشم میخورد.

در اثر این حمله تا کنون حداقل۱۵زندانی بدلیل شدت ضربات و وخامت حالشان به بیمارستان منتقل شده اند. زندانبانان همه تلفنهای عمومی زندان را قطع کرده اند تا اخبار این شورش به خارج از زندان درز پیدا نکند.

مقاومت ایران خواهان مداخله بلادرنگ ملل متحد، و کلیه ارگانهای مدافع حقوق بشر برای نجات جان زندانیان شورشی در زندان ارومیه می باشد و بار دیگر بر لزوم آزادی موقت زندانیان تا پایان پاندمی کرونا و اعزام فوری یک هیأت تحقیق بین‌المللی جهت بازدید از زندانها و دیدار با زندانیان، تاکید میکند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶ آذر ۱۳۹۹ (۲۶ نوامبر ۲۰۲۰)