فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۷۸ هزار و ۹۰۰ نفر بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۷۸ هزار و ۹۰۰ نفر بیشتر است

•    نمکی: زمستانی بسیار سخت تر از پاییز پیش رو داریم. در چند استان امروز احساس نگرانی بیشتری می‌کنم. اولین استان، تهران است. یک نگرانی دیگر اینکه پای ویروس به روستاها و ارتفاعات کشیده شده است
•    رحمانی فضلی: بعضی اتفاقات دیگری که ما نگران شدیم در اعمال جرایم دچار نارضایتی عمومی بشویم که همه تلاش مان این بوده که به هیچ‌وجه ما مواجهه بی‌وجه با مردم نشویم موجب نارضایتی مردم نشویم
•    سوری عضو کمیته علمی ستاد کرونا: ما حتی نتوانسته ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره را قطع کنیم
•    معاون پرستاری وزارت بهداشت رژیم: ۴۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند که باعث فشار مضاعف روی بقیه شده است
•    سخنگوی وزارت بهداشت رژیم: در استان‌های شمالی برخلاف بقیه کشور روند شیوع افزایشی است
•    اعتماد: به احتمال فراوان و در هفته‌ها و ماه‌های آینده مساله واکسیناسیون به جدی‌ترین مساله کشور تبدیل خواهد شد

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۵ شهر از ۱۷۸ هزار و ۹۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان غربی به ۶۷۰۸ نفر، در البرز به ۴۷۷۰ نفر، در اردبیل به ۲۱۲۲ نفر، در اصفهان به ۱۰۳۵۰ نفر، در تهران به ۴۴۱۶۱ نفر، در چهارمحال و بختیاری به ۱۳۹۰ نفر، در خراسان جنوبی به ۱۶۴۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۲۴۷۰ نفر، در خراسان شمالی به ۲۷۹۳ نفر، در خوزستان به ۹۳۴۵ نفر، در فارس به ۵۲۶۷ نفر، در کردستان به ۳۱۲۶ نفر، در کرمان به ۳۶۹۹ نفر، در گیلان به ۵۹۲۱ نفر، در مازندران به ۶۷۹۲ نفر، در مرکزی به ۳۵۹۸ نفر، در همدان به ۴۴۰۰ نفر و در یزد به ۳۱۶۲ نفر رسیده است.

نمکی وزیر بهداشت رژیم در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی گفت: «اولین نگرانی بنده، رودستی است که از ویروس در اردیبهشت خوردیم. آن خاطره تلخ و دردناک همواره ملال آور است که همه چیز را رها کردیم، دوباره گرفتار شدیم. اگر این بار مجددا عادی انگاری کنیم، زمستانی بسیار سخت تر از پاییز در پیش رو داریم. ویروس، خطرناک و پیچیده است و در بازی مستمر آماده گل زدن در دقیقه ۹۰ است، در چند استان نگرانی بیشتری داریم. اولین استان، تهران است. دیشب گزارشی را همکاران ما در صدا و سیما پخش کردند که یادآور اردیبهشت ماهی است که به مرگ روزانه حدود ۳۰ نفر رسیدیم و دوباره کار را رها کردیم. استانهای شمالی نیز از نگرانی های دیگر ما است. در پیک های قبلی، عمده گرفتاری را در شهرهای بزرگ استانهای شمالی داشتیم اما متاسفانه پای ویروس به روستاها و ارتفاعات کشیده شده. در استانهای جنوبی هم با توجه به سرد شدن هوا، تراکم جمعیت، باز هم نگران افزایش موارد ابتلا به بیماری در استانهای جنوبی هستیم» (ایلنا ۱۶ آذر).

رحمانی فضلی وزیر کشور رژیم در جلسه ستاد کرونا گفت: «ما نگران شدیم در اعمال جرایم دچار یک نوع نارضایتی عمومی بشویم که همه تلاش مان از اول در ستاد کرونا این بوده که به هیچ‌وجه ما موجب نارضایتی مردم نشویم به اندازه کافی مردم واقعاً مشکلات ناشی از موضوع را دارند» (تلویزیون رژیم ۱۶ آذر).

رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: «در هفته یک چیزی حدود ۲۲ هزار بستری و ۳۷۰۰ فوتی داشتیم»(تلویزیون رژیم ۱۶ آذر).

حمید سوری عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: «ما حتی نتوانسته ایم اپیدمی را به حدی پایین بیاوریم که کنترل شود، چه برسد به اینکه زنجیره را قطع کنیم» (سایت خبر فوری رژیم ۱۶ آذر).

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: «حدود ۴۰ هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا و قرنطینه شدند که با خروج آن‌ها از سیستم، فشار بر روی مابقی پرستاران مضاعف شده است» (ایسنا ۱۷ آذر).

در گیلان، سخنگوی وزارت بهداشت رژیم گفت: «در استان‌های شمالی در ارتباط با شیوع کرونا نگرانی وجود دارد و برخلاف کشور روند شیوع کرونا در گیلان افزایشی است» (ایرنا ۱۷ آذر).

در خوزستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اشغال ۵۰ درصد ICU خبر داد و گفت: نگرانی ما از زمستان است. امیدواریم زنجیره انتقال بیماری قطع شود تا در زمستان دچار پیک مجدد نشویم» (ایسنا ۱۷ آذر).

در قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «۳۰۱ نفر مشکوک به کرونا بستری هستند که حال ۶۱ نفر وخیم است. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر که تست کرونای آنها مثبت بوده جان خود را از دست داده‌اند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۶ آذر).

روزنامه حکومتی اعتماد نوشت: «به احتمال فراوان و در هفته‌ها و ماه‌های آینده مساله واکسیناسیون به جدی‌ترین مساله کشور تبدیل خواهد شد. آخرین اظهارات بالاترین مقام دارویی کشور در این باره چنین است: «در صورت تایید واکسن‌ها و تامین ارز مورد نیاز، در دو ماه آینده یک محموله را وارد کنیم.» معمولا هنگامی که بدون قید و شرط وعده‌ای را می‌گویند نباید انتظار تحقق به‌موقع آن را داشت چه رسد به زمانی که دو قید هم اضافه می‌کنند. واکسن کرونا مهم‌ترین مساله‌ای است که در این زمینه در هفته‌ها و ماه‌های آینده با آن مواجه خواهیم بود» (اعتماد ۱۷ آذر).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۷ آذر ۱۳۹۹ (۷ دسامبر ۲۰۲۰)