فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۱۹۶ هزار و ۵۰۰ بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۱۹۶ هزار و ۵۰۰ بیشتر است

•     نمکی: واکسن دیگری را با یک کشور دیگر سازنده دنبال می کنیم. فاز سوم بالینی آنرا از بهمن شروع خواهیم کرد. امیدوارم اواخر بهار آینده واکسن ساخت کشورمان را به کار ببریم
•    انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران: بر ضرورت خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز از انواع مورد تائید مراجع بین المللی، با شفافیت کامل در خصوص نوع واکسن و کشور تولید کننده، تاکید میکند. هر گونه تاخیر باعث از دست رفتن جانهای بیشتر میشود
•    رییسی: در اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران روند بیماری نزولی نشد. در مازندران بیشتر روستاها درگیر کرونا شده‌اند
•    رئیس سازمان محیط زیست: آلودگی های گازوئیل و مازوت مرگ ومیر کرونا را تا ۶ برابر افزایش می دهد
•    عضو کمیسیون بهداشت: امسال به دلیل کرونا، موضوع آلودگی هوا باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد. دولت تصمیم گیری کند که وقتی شرایط هوای تهران به حد خطرناک رسیده نسبت به تعطیلی تهران اقدام کند
•    زالی: کماکان تهران در وضعیت نارنجی است و ورامین، شمیرانات و ری نیز شرایط مشابه تهران را دارند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۷۸ شهر از ۱۹۶ هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر است. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۷۵۲۷ نفر، در البرز به ۵۱۴۰ نفر، در اصفهان به ۱۲۱۸۵ نفر، در تهران به ۴۸۱۹۱ نفر، در چهارمحال و بختیاری به ۱۵۴۵ نفر، در زنجان به ۲۰۶۵ نفر، در فارس به ۶۰۱۳ نفر، در قم به ۷۶۷۵ نفر، در کرمان به ۴۳۲۸ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۴۱۹ نفر، در گلستان به ۴۸۴۷ نفر، در گیلان به ۶۹۷۶ نفر، در مازندران به ۷۵۱۲ نفر، در مرکزی به ۴۰۷۳ نفر، در هرمزگان به ۲۰۶۰ نفر، در همدان به ۴۶۷۰ نفر و در یزد به ۳۴۷۲ نفر رسیده است.

نمکی وزیر بهداشت رژیم گفت: «از مردم می خواهم از خبرهای متفرقی که در رابطه با واکسن می شنوید یک گوشتان در و گوش دیگر را دروازه کنید تا روح و روانتان درگیر حاشیه‌ها نشود. واکسن دیگری را با یک کشور دیگر سازنده واکسن دنبال می کنیم. انشالله در انستیتو پاستور فاز سوم بالینی این واکسن را از بهمن ماه شروع خواهیم کرد. امیدوارم حداکثر اواخر بهار سال آینده واکسن ساخت کشورمان را به کار ببریم» (ایرنا ۱۴ دی).

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد «با توجه به گسترش روزافزون پاندمی، کثرت جمعیت، وسعت ابتلا، تعداد بالای مرگ و میر، افزایش احتمال جهش ویروس در شرایط گسترش آلودگی، نیاز به زمان طولانی برای تکمیل مراحل ۱،۲ و ۳ کارآزمایی بالینی و نیز ظرفیت محدود تولید انبوه واکسن در کوتاه مدت، این انجمن بر خرید فوری واکسن به میزان مورد نیاز از انواع مورد تائید مراجع بین المللی (با شفافیت کامل در خصوص نوع واکسن و کشور تولید کننده) تاکید می نماید. بدیهی است هر گونه تاخیر در این امر موجب بروز خسارات جبران ناپذیر و از دست رفتن جان انسانهای بیشتری شده، همزمان شانس ایجاد سویه های جدید ویروس و مقاوم به واکسن در کشور را بیشتر می کند» (انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران ۱۳ دی).

رییسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: «در چهار استان اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران روند بیماری نزولی نشد. وضعیت مازندران نیازمند بررسی بیشتر است. در مازندران بیشتر روستاها درگیر کرونا شده‌اند. این استان دچار خیز سوم بیماری نشده بود و حالا درگیر خیز سوم بیماری شده است» (عصر ایران ۱۴ دی)

محسنی عضو کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع گفت: «آلودگی هوای تهران عوارض جدی و مشکلات تنفسی به دنبال خواهد داشت. امسال به دلیل کرونا، موضوع آلودگی هوا باید جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد چون برخی بعد از ابتلا به کرونا دچار بیماری ریوی شده و آنها نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض خطر هستند. دولت وقتی شرایط هوای تهران به حد خطرناک رسیده نسبت به تعطیلی تهران اقدام کند» (ایسنا ۱۴ دی).

کلانتری رئیس سازمان محیط زیست رژیم گفت: «آلودگی های گازوئیل و مازوت مرگ ومیر کرونا را تا ۶ برابر افزایش می دهد. در شهرهایی مثل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و قزوین به هیچ وجه نباید نیروگاه ها مازوت مصرف کنند و اصلاً نباید خودروها و کامیون های دیزلی و به خصوص فرسوده را داخل این شهرها راه دهیم» (سایت خبرفوری رژیم ۱۳ دی).

در تهران، زالی رییس ستاد کرونا گفت: «بیماری کرونا در تهران همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد. افراد بستری در استان، بالغ بر ۲۱۵۰ بیمار است که ۸۵۰ نفر در بخش ICU هستند ورامین، شمیرانات و ری نیز شرایط مشابه تهران را دارند» (تلویزیون رژیم ۱۳ دی).

در آذربایجان غربی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «مجموع جان باختگان کرونا در استان به ۳۵۰۰ نفر رسید. در حال حاضر ۴۵۳ بیمار بستری و ۱۵۳ بیمار در ICU هستند» (ایمنا ۱۳ دی).

در گلستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «در حال حاضر ۴۵۰ بیمار بستری هستند که ۹۳ بیمار در ICU و ۳۸ بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند. طی شبانه روز گذشته، ۸ فوتی بر اثر کرونا ثبت شد و در مجموع استان در وضعیت نارنجی یا هشدار از لحاظ شیوع کرونا قرار دارد» (ایسنا ۱۳ دی).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۴دی ۱۳۹۹ (۳ ژانویه ۲۰۲۱)