تصویب قطعنامه شورای امنیت برای مبارزه با داعش

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه یی باتفاق آرا از همه کشورها خواست تا با انجام همه اقدامهای لازم به مبارزه با داعش بپردازند. دراین قطعنامه که پیش نویس آن را فرانسه تنظیم کرده است از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده تا به تلاشهای خود برای جلوگیری از حملات تروریستی از سوی داعش و سایر گروههای بنیادگرا بیفزایند.

بنا به این قطعنامه، داعش یک تهدید جهانی و بیسابقه علیه صلح و امنیت بین المللی می باشد و عزم این شورا با تمام قوا را برای مقابله با این تهدید بیسابقه ابراز می دارد.
این قطعنامه چهاردهمین قطعنامه مرتبط با تروریسم است که توسط قدرتمندترین نهاد جهانی از سال 1999 اتخاذ می شود. قطعنامه شورای امنیت یک هفته بعد از حمله خشونتبار افراط گرایان به تصویب می رسد که بطور هماهنگ با سلاح و بمب در پاریس انجام شد که طی آن 130نفر در پاریس کشته شدند و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

این قطعنامه حملات دهشتناک و تروریستی داعش در پاریس و حملاتی که پیش از این در سوسی تونس و ترکیه انجام شده بودند را به قوی ترین صورت محکوم کرده و خواهان آوردن مسببین آن به پای میز عدالت شده است.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از تصویب قطعنامه شورای امنیت استقبال کرد. وی گفت: این قطعنامه به بسیج کشورها برای نابودی داعش کمک می کند.
سفیر فرانسه در سازمان ملل این قطعنامه را ”تاریخی” نامید و گفت که دولت فرانسه ”تلاشهایش را برای ایجاد همبستگی با جامعه بین المللی برای نابودی دشمن مشترکمان افزایش می‌دهد”.
سفیر انگلستان در سازمان ملل، متیو ریکرافت، که رئیس کنونی شورای امنیت است، گفت؛ ”امروز ما یک پیام واضح و بدون ابهام میفرستیم که هیچ توقفی در فعالیتهای ما در سرکوب و نابودی داعش وجود ندارد”.
 
این قطعنامه به کشورهای عضو سازمان ملل فراخواند که راه ورود اتباع خارجی به عراق و سوریه را برای پیوستن به داعش ببنند و از رساندن کمک مالی به داعش جلوگیری کنند.
قطعنامه جدید لحن شدیدتری را نسبت به قطعنامه ای‌که یکروز بعد از کشنده ترین حملات تروریستی تا کنون در خاک آمریکا در 11 سپتامبر 2001 در شورا تصویب شد، بکار برده است.
معاون سفیر آمریکا مایکل سیسون گفت: اتحاد کشورهای عضو شورای امنیت و خیز و عزم کسانی که از حملات داعش تاثیر پذیرفته اند، بیانگر این واقعیت است که داعش در هدفش که ایجاد ترس و قطب بندی بین جوامع است شکست خواهد خورد.

 وزیران کشور و دادگستری اتحادیه اروپا روز جمعه29آبان در یک جلسه اضطراری برسر تشدید تدابیر امنیتی برای مقابله با تهدیدهای تروریستی توافق کردند.
وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند تا بازرسیها از کلیه افراد و مسافرانی که قصد ورود به مرزهای منطقه شنگن را دارند، سخت تر شود.
آنها هم‌چنین برافزایش همکارهای اطلاعاتی تأکید کردند.
وزیر کشور لوکزامبورگ که ریاست این اجلاس اضطراری را به عهده داشت گفت: حمله به فرانسه حمله یی بود که همه اروپا را هدف قرار داد.
فرانسه در این اجلاس به بلژیک به خاطر کوتاهی در اقدامات امنیتی علیه افراد مظنون انتقاد کرد . به گفته فرانسه عبدالحمید اباعود یک بلژیکی مراکشی تبار مغز متفکر حملات مرگبار جمعه شب پاریس بود.
هم‌چنین پس از تصویب تمدید وضعیت اضطراری در فرانسه به‌مدت سه ماه در مجلس سنای این کشور، این قانون در روزنامة رسمی فرانسه ثبت شد و از روز شنبه به اجرا درآمد.
سایت ایندیپندنت - ۳۰ آبان
 
سفیر آدام ارلی سخنگوی پیشین وزارت خارجة آمریکا تأکید کرد که بدون مقابله با رژیم ایران، تروریسم و بنیادگرایی مذهبی ریشه‌کن نخواهد شد.
وی در مصاحبه با تلویزیون فاکس‌نیوز، گفت: «(رژیم) ایران حکومت شمارة یک حامی تروریسم است. (این رژیم) حزب‌الله را تغذیه می‌کند. آنها اسلحه، آموزش و ایدئولوژی به چنین گروه‌هایی می‌دهند. نکتة اصلی این است که یک الگوی تجاری (برای تروریسم) وجود دارد. الگوی تجاری تروریست‌های بنیادگرا که ایمان مذهبی افراد را می‌گیرد، به نهادهای دولتی پیوند می‌دهد و از آن برای جنگیدن با دشمنانش استفاده می‌کند. (رژیم) ایران در این زمینه متخصص درجة یک است. داعش تنها یک ورق از دفتر (رژیم) ایران است. تا وقتی به این مدل تجاری و بزرگترین شرکت در زمینة بازی ترور که (رژیم) ایران بوده و هست حمله نکنیم، فردا با یک (گروه) می‌جنگیم و سال دیگر با (گروهی) دیگر».
فاکس نیوز -۲۸ ابان