آسوشیتدپرس: درخواست بان کی مون در مورد معاهده منع آزمایش اتمی

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پیوستن هشت کشور به معاهده منع آزمایش اتمی شد.

رژیم ایران ازجمله رژیمهایی است که هنوز به معاهده منع آزمایش اتمی نپیوسته است.
دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از رژیم ایران و هفت کشور دیگر خواست تا این معاهده را تصویب کنند تا زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.
به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس،‌ بان کی مون این درخواست را در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس سازمان معاهده منع آزمایش جامع سلاح‌های هسته‌ای در وین مطرح کرد.
وی اظهار داشت: «من از کشورهای باقیمانده یعنی هشت کشور باقیمانده، می‌خواهم که «این معاهده را بدون تاخیر بیشتر، امضاء و تصویب کنند.
دبیرکل سازمان ملل افزود: «آزمایش اتمی منابع آبی را آلوده می‌کند، باعث ایجاد سرطان می‌شود، و محیط اطراف را برای نسل‌های متمادی با تششعات هسته‌ای آلوده خواهد کرد.
بان کی مون تصریح کرد: «ما اینجا گردهم آمده‌ایم تا به قربانیان ادای احترام کنیم. بهترین احترام به آن‌ها اقدام کردن، ممنوعیت و متوقف کردن آزمایش اتمی است. رنج بردن آن‌ها باید درسی برای جهانیان باشد که به این دیوانگی پایان دهند».
معاهده عدم آزمایش سلاح‌های هسته‌ای که در سپتامبر سال ۱۹۹۶ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، هر نوع انفجار هسته‌ای را ممنوع می‌کند.
۱۸۳ کشور تاکنون این معاهده را امضاء کرده‌اند. ولی برای اجرایی شدن آن، ضروری است ۴۴ کشور که «دارنده فناوری هسته‌ای» هستند آن را در مجالس خود تصویب کنند که هشت کشور هنوز این کار را نکرده‌اند. یکی از این کشورها ایران تحت حاکمیت آخوندهاست.
آخوندهایی سالها سودای رسیدن به بمب اتمی را داشتند تا این که مجبور به سرکشیدن جام زهر اتمی شدند. حالا روشن نیست اگر آنگونه که خامنه ای مدعی است بمب اتمی در اسلام حرام است، پس چرا رژیم به معاهده منع آزمایش بمب اتمی نمی پیوندد.