شبکه CNBC: صندوق بین المللی پول، گلوی اقتصاد آخوندی را می فشارد

«شبکه "سی ان بی سی» آمریکا با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دیوید لیپتون، معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول در بانک مرکزی ایران، نوشت: لیپتون به ایران هشدار می‌دهد که برای تامین رشد اقتصادی در آینده دیگر نمی‌تواند به نفت به عنوان کالای صادراتی اصلی خود متکی شود.

در پی برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه تهران، رژیم ایران امیدواری زیادی برای رونق اقتصادی با اتکای بر صنعت نفت دارد، اما معاون اول صندوق بین المللی پول هشدار داد: ایران چالش‌های بزرگتری پیش رو دارد.

لیپتون در بخش دیگری از این سخنرانی عنوان کرد: نتایج مثبت به رفع دو مانع مهم مشروط است: نخستین مانع عبور از وضعیت اقتصاد جهانی دشوار است از این رو، اقتصادهای در حال توسعه مانند ایران در حال حاضر نمی‌توانند در این فضا، همانند سال‌های گذشته بهره‌مند شوند و دومی، ساخت یک اقتصاد داخلی رقابتی و انعطاف پذیر که بستر مناسبی برای رشد خواهد بود و تنها یک اقتصاد غیرنفتی، رشد پایدار را برای ایران به ارمغان خواهد آورد. به گفته دیوید لیپتون، در حال حاضر با توجه به بحران‌های رخ داده سرمایه‌گذاران نسبت به سال‌های قبل، محتاط‌تر، محاسبه‌گر‌تر و مقایسه‌گر‌تر شدند، اما کشورهایی که از جذابیت‌ها و شفافیت‌های لازم برخوردار باشند، هنوز می‌توانند گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاران به‌شمار روند. این مقام مسوول، تقویت سیاست‌های اقتصادی کلان را در کوتاه‌مدت و اصلاحات عمیق ساختاری را در بلندمدت برای ایران لازم دانست و توصیه‌هایی درخصوص سیاست‌های مالی، پولی و ارزی برای ایران ارائه کرد». (روزنامه دنیای اقتصاد-29/2/95)

رژیم ایران با اجرایی شدن برجام تلاش کرده است، اقتصاد خود را با افزایش سهم نفت،پیش ببرد اما در زمانی به بازار جهانی نفت بازگشته که قیمتهای نفت به دلیل بالا بودن میزان عرضه از تقاضا، به رکورد تاریخی پایینی نزول کرده است و دورنمای محدودی برای افزایش درآمد نفتی ایران وجود دارد.

لیپتون به ایران هشدار داد که به نفت نباید به عنوان یک علاج نگریسته شود.

«صندوق بین المللی پول در ماه ژانویه پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 به دلیل تولید بالاتر نفت، کاهش هزینه تجارت و احیای دسترسی به دارایی‌های خارجی، چهار تا 5.5 درصد رشد خواهد کرد. اما لیپتون هشدار داد اقتصاد جهانی ضعیف مانده و ایران برای رشد اقتصادی باید نگاه نزدیکتری به داخل کشور داشته باشد».

بنا بر تاکید لیپتون، کلام آخر برای ایران این است که اقتصاد جهانی در آینده نزدیک بعید است همانند گذشته رشد اقتصادهای نوظهور را پیش ببرد.

اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه همچنان بزرگترین سهم را در رشد جهان دارند، اما دورنمای آنها به دو دلیل مهم برای ایران ضعیف شده است. دلیل اول کاهش قیمت کالاها بویژه نفت و دلیل دوم توازن مجدد اقتصادی چین است.

از این رو لیپتون معتقد است اگرچه ایران از یکپارچگی با اقتصاد جهانی سود خواهد برد اما موفقیت نهایی به اقداماتی بستگی دارد که در داخل کشور انجام می‌شوند.

بر اساس اظهارات لیپتون، رشد پایدار آتی به میزان فزاینده ای به عملکرد بخش غیرنفتی بستگی دارد که باید منبع اشتغالزایی مورد نیاز باشد که به نوبه خود به نیاز برای تغییر جهت اقتصاد ایران اشاره دارد تا هم از گشایش به روی تجارت و سرمایه گذاری بین المللی سود ببرد و هم نیروی کارآفرینی که می‌تواند موجب رشد سرمایه گذاری، بهره وری، ایجاد مشاغل و ارتقای استانداردهای زندگی شود را ایجاد کند.

به گفته معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول، کلید عبور راحت اقتصاد ایران از فضای جهانی ضعیف، رویکردش در قبال سیاستهای اقتصاد کلان و اصلاحات شامل اصلاحات بازار کار و خصوصی سازی بخشهای مالی، محصولات و خدماتش برای رقابت پذیری بهتر خواهد بود». (سایت حکومتی ایسنا-29/2/95)

التماس بخش خصوصی رژیم آخوندی به شرکت در مسابقه بهره کشی از جان و مال مردم ایران

«فعالان بخش خصوصی در دیدار با نماینده صندوق بین‌المللی پول ادبیات متفاوتی را به کار بردند که پیش از این سابقه نداشته است. مطالبه ایجاد فضای رقابتی به جای حمایت دولت از بخش خصوصی، نکته‌ای بود که نه تنها موضع متفاوت بخش خصوصی ایران را در مقابل دولت مشخص کرد، بلکه مورد استقبال معاون اول صندوق بین‌المللی پول نیز قرار گرفت. وی در واکنش به درخواست بخش خصوصی ایران از دولت گفت: من تاکنون به اتاق‌های بازرگانی زیادی در دنیا رفته‌ام. اتاق بازرگانی ایران جزو معدود اتاق‌هایی است که به جای حمایت دولت، محیط رقابتی را برای کسب‌و‌کار می‌خواهد.!

محسن جلال پور رئیس اتاق ایران افزود:به دنبال تحریم‏های اقتصادی صورت گرفته و نیز کاهش قیمت نفت، اقتصاد ایران با نوساناتی روبه‌رو شد؛ به‌گونه‏ای‌که در سال‌های اخیر شاهد رکود اقتصادی شدیدی بوده‏ایم. اما با اقدامات صورت گرفته در دو بخش خارجی و داخلی رتبه ایران در سهولت کسب‌و‌کار هم‌اکنون به 118 رسیده است(!!) که در راستای دو رقمی کردن این نرخ درآینده‌ای نزدیک، بهره‌مندی از حمایت‌های فنی و مشورتی صندوق بین‌المللی پول می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

وی به مشکلات بخش خصوصی ایران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بخش خصوصی ایران به دلیل مشکلات ناشی از شرایط تحریم و همچنین پیشینه دولتی اقتصاد با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده و بی‌شک برای توسعه و تقویت فضای کسب‌و‌کار، شفاف‌سازی و رقابت‌پذیر شدن نیاز به دریافت حمایت‌های مجامع تخصصی و بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول دارد و خواستار تعریف و شناساندن پتانسیل‌های اقتصادی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی شد. وی اظهار کرد: تنها مطالبه بخش خصوصی ایران، اعمال حمایت‌های مقتضی و ایجاد بستر رقابتی مناسب است و این بخش نیازی به دریافت حمایت‌های مالی دولت نخواهد داشت.

جلال پور عنوان کرد: سیاست خارجی ایران در مسیر بهره‌برداری وسیع از امکانات بین‌المللی، برای توسعه اقتصادی کشور طرح‌ریزی شده است. صلح و امنیت در خاورمیانه، در گرو گسترش روابط اقتصادی و ارج نهادن به بخش خصوصی و همکاری‌های بین‌المللی است و در واقع می‌توان گفت امنیت جهان به امنیت منطقه خاورمیانه گره خورده است...

پاسخ بلافاصله لیپتون به درخواست رژیم: میان بْر نداریم

دیوید لیپتون با اعلام این موضوع که این صندوق در بخش سیاسی هیچ گونه حمایتی را نمی‌تواند اعمال کند، عنوان کرد: مسیر دستیابی به یک اقتصاد شفاف و رقابت‌پذیر، مسیری بسیار سخت و البته با عاقبتی بسیارخوب است.!

سوال بی جواب لیپتون از رژیم:

معاون اول صندوق بین‌المللی پول‌ با تاکید بر دشوار بودن مسیر اصلاح بخش اقتصادی، این سوال را مطرح کرد که آیا مدیران بخش اعظم اقتصاد ایران آمادگی تن دادن به اصلاحات را دارند؟ زیرا در صورت عدم اصلاحات و عدم رقابت‌پذیری اقتصاد، جریان سرمایه متوقف و اشتغال‌زایی با مخاطره مواجه خواهد شد.

وی عنوان کرد: چنانچه ساختار شرکت‌های دولتی که ضررده بوده اصلاح نشود و به همین روال به فعالیت خود ادامه دهند، مانع رقابت‌پذیری کشور خواهند شد.

با بانک های ورشکسته وپولشورکارنمی کنیم!

لیپتون گفت: کفایت سرمایه و عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی در مقابله با پولشویی از جمله مهم‌ترین مشکلات بخش بانکی ایران است و افزود: هم‌اکنون نباید از بانک‌های دیگر انتظار داشت با بانک‌هایی که درمرز ورشکستگی هستند، تعامل و مراودات سازنده و نزدیکی داشته باشند.

لزوم برطرف شدن اختلاف میان بانک‌ها و شرکت‌ها همچنین دولت‌ها و شرکت‌ها در کشور از دیگر موارد مطروحه در این جلسه توسط لیپتون بود.