فراخوان بیش از 13000 حقوقدان، قاضی از 12کشور عربی به رئیس جمهورآمریکا و سازمان ملل برای تأمین حفاظت لیبرتی

حقوقدانان کشورهای عراق مصر، عربستان، اردن،سوریه، فلسطین، یمن، الجزایر، تونس، سودان، مراکش و لیبی محاصره ضدانسانی لیبرتی و ممانعت از حداقلهای حفاظتی را جنایت علیه یک جمعیت و در شمار جنایت علیه بشریت دانستند

ما همصدا با هزاران پارلمانتر در سراسر جهان و همصدا با صدها هزار انسان آزاده از کشورهای مختلف خواستار لغو محاصره لیبرتی، تامین الزامات ضروری حفاظتی و استقرار واحد کلاه آبی سازمان ملل به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته در کمپ لیبرتی هستیم

بیانیه مطبوعاتی
13083 وکیل و حقوقدان عرب شامل 959 قاضی از کشورهای عراق، مصر، عربستان سعودی، اردن، سوریه، فلسطین، یمن، الجزایر، تونس، سودان، مراکش و لیبی با امضای بیانیه مشترکی نگرانی عمیق خود را از جنایات ضد انسانی در اثر کارشکنیهای دولت عراق در تأمین حداقلهای حفاظتی لیبرتی، ابراز میدارند.
وکلا و حقوقدانان و قضات عرب ضمن تشریح سیاستهای سرکوبگرانه دولت عراق و کارشکنیهای متعدد و انزجارآور دولت مالکی در رابطه با نصب مجدد 17500 تی والی که خودش با هدف بی حفاظ گذاشتن ساکنان، از کمپ لیبرتی بیرون برده، یادآور شدند: در سال 2013 کمپ لیبرتی 4 بار مورد هجوم موشک توسط ایادی رژیم ایران قرار گرفت که در نتیجه آن، 14 نفر از ساکنان شهید و دههاتن در اثر جراحتهای عمیق دچار نقض عضو شدند.
بنا براین، تأمین حداقلهای حفاظتی برای ساکنان یک امر بسیار ضروری حقوقی و انسانی است.
ساکنان لیبرتی مطابق استاد و مدارک، افراد حفاظت شده مشمول کنوانسیون چهارم ژنو و پناهندگان تحت حفاظت قوانین بین المللی هستند و هرگونه محاصره آنها، به خصوص محاصره پزشکی و آزار و اذیت جمعی آنها از مصادیق جنایت علیه بشریت است. در اثر این محاصره پزشکی و ممانعت از دسترسی به مراکز درمانی، تا کنون 20 نفر از بیماران ساکنان جان خود را از دست داده اند. ادامه این رفتار سرکوبگرانه نقض کنوانسیون های بین المللی و حقوق پناهندگان است و باید فوراً متوقف شود“.
13083 وکیل و حقوقدان و قاضی عرب ضمن یادآوری تعهدات قانونی و اخلاقی سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا نسبت به امنیت و تضمین حقوق انسانی اشرفیها تأکید کردند:
 جامعه انسانی و وجدان بشریت به خاطر اعدام جمعی 52 در اول سپتامبر 2013 در اشرف که توسط نیروهای عراقی با دستهای بسته و روی تختهای امدادرسانی صورت گرفت، بشدت جریحه دار است. ما همصدا با هزاران پارلمانتر در سراسر جهان و همصدا با صدها هزار انسان آزاده از کشورهای مختلف جهان خواستار موارد زیر هستیم:
1-    بازگرداندن تی.وال ها و نصب آنها و تامین سایر الزامات ضروری حفاظتی در کمپ لیبرتی
2-    لغو محاصره و آزادی تردد وکلای ساکنان، همچنان که کمیسیاریای عالی پناهندگان بارها اعلام کرده « آزادی تردد مطلوبترین وضعیت در لیبرتی است»  
3-    انجام یک تحقیقات شفاف و مستقل در باره قتل عام ساکنان اشرف در اول سپتامبر 2013 و اعلان نتایج آن.  
4-استقرار حد اقل یک واحد کلاه آبی سازمان ملل در کمپ لیبرتی بصورت 24 ساعته و هفت روز هفته