تحولات یمن - آغاز فاز جدیدی از عملیات علیه حوثی ها

ژنرال احمد عسیری سخنگوی ائتلاف طوفان قاطع گفت: عملیات نظامی در یمن متوقف نشده بلکه از مرحله عملیات طوفان قاطع به مرحله عملیات بازگرداندن امید منتقل شده است، ژنرال عسیری در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت: پایان عملیات طوفان قاطع به معنای برقراری آتش بس نیست و فرماندهی نیروهای ائتلاف به اقدامات خود برای منع تحرک شبه نظامیان حوثی ادامه داده و در صورت لزوم عملیات نظامی را از سر خواهد گرفت.

ژنرال عسیری در مصاحبه ای با العربیه درمورد درهم کوبیدن شبه نظامیان وابسته رژیم آخوندی در یمن،گفت: ما قدرت حوثی ها برای بکارگیری توانمندیهایشان را در هم کوبیدیم و تا زمانیکه عملیات بازگرداندن امید دارای بخش نظامی است، ما درباره آتش بس سخن نمی گوییم.
ازسوی دیگر، سی ان ان بنقل از یک مقام بلندپایه عربستان گزارش کرد حوثی ها ” تقریبا تمامی درخواست ” شورای ا منیت را پذیرفته اند ولی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن همراه با خانواده اش یمن را ترک و هرگز به یک منصب سیاسی بازنخواهد گشت.
هم چنین تلویزیون العربیه گزارش داد: چند ساعت بعد از اعلام پایان عملیات توفان قاطع و شروع عملیات بازگرداندن امید، حوثی ها وزیر دفاع یمن  سرلشگر ستاد محمود الصبیحی را که از یک ماه پیش توسط  آنها ربوده شده بود آزاد کردند.

ژنرال عسیری سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت: عملیات بازگرداندن امید دارای دو بخش است ، قسمت اول سیاسی که بر عهده حکومت قانونی یمن است و قسمت دوم نظامی است که ادامه دارد و پابه پای عملیات  سیاسی به پیش می رود و در جلوگیری از تحرک و عملیات شبه نظامیان حوثی و حفاظت از شهروندان و حمایت از عملیات انسانی متبلور می شود.
وی تاکید کرد: این حق دولت یمن است که با هر کس که می خواهد در زمینه ترتیبات سیاسی هماهنگ کند و نیروهای ائـتلاف به حمایت نظامی از دولت یمن  برای محقق کردن اهداف اعلام شده ادامه خواهد داد.
سخنگوی ائتلاف در کنفرانس خبری روز سه شنبه اعلام کرد عملیات  ”توفان قاطع”  با انجام 2415 حمله هوایی همه اهدافش را محقق کرده و این عملیات تمام شده و فاز جدیدی از عملیات به نام بازگرداندن امیدبا هدف ممانعت از عملیات شبه نظامیان حوثی آغاز می شود.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در یک پیام تلویزیونی به مردم یمن بر ضرورت اجرای همه بندهای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تحت فصل هفتم تاکید کرد و گفت: این قطعنامه مرحله جدیدی را  بعد از پایان دادن به کودتا پایه ریزی می کند، وی افزود: بعد از برطرف شدن تمامی مظاهر کودتا در یمن، خواهان شروع مذاکرات  و روند سیاسی است
 رئیس جمهور یمن با اشاره به اعزام نیرو و سلاح و تجهیزات جنگی از سوی رژیم ایران برای کودتاگران، شبه نطامیان حوثی، نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، رژیم ایران را مسئول بحران یمن دانست.
رئیس جمهور یمن ازیگانهای نظامی این کشورخواست برای مقابله با کودتاگران حوثی به مقاومت مردمی بپیوندند و راههای کمک رسانی به حوثی ها را قطع کنند. تا این مرحله از تاریخ یمن ، که آن را بدترین دوران این کشور به دلیل ائتلاف نیروهای ارتجاعی و خیانتکار توصیف کرد پشت سر بگذارند.
رئیس جمهور یمن همچنین از طرح تقسیم قدرتی که میان حوثیها و عوامل علی عبدالله صالح وجود داشته پرده برداشت و گفت آنها با نسخه برداری از رژیم ایران که به هیچ وجه با طبیعت یمن همخوانی ندارد می خواستند، این کشور را متلاشی کنند.

به گزارش تلویزیون الجزیره کمی بعد از اعلان پایان عملیات طوفان قاطع و شروع عملیات بازگرداندن امید، هواپیماهای ائتلاف صبح چهارشنبه مقر لشگر 35 زرهی را که حوثی ها و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح آن را به کنترل خود درآورده بودند بمباران کردند، درگیریهای شدیدی میان نیروهای مقاومت مردمی و نظامیان وفادار به عبد ربه منصور هادی و حوثی ها در اطراف مقر این لشگر ادامه دارد و نیروهای مقاومت کنترل شهر تعز و ارتفاعات آن را در دست دارند.
در شهرهای عدن ، ضالع و لَحج نیز درگیریها به شدت ادامه دارد. نیروهای مقاومت در عدن  شبه نظامیان حوثی را از بخشی از منطقه دار سعد بیرون راندند مواضع آنها را  با موشک های کاتیوشا هدف قرار دادند و تلاش حوثی ها برای بازپس گیری مناطقی در خُور مَکْسَر شکست خورد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: آمریکا از اعلام پایان یافتن عملیات طوفان قاطع توسط عربستان سعودی و هم پیمانان آن استقبال می کند و حمایت خود را  از سرگیری عملیات سیاسی در یمن اعلام می دارد.
وزارت خارجه مصر نیز با استقبال از این تحول، بر ضرورت اجرای تمامی بندهای قطعنامه شورای امنیت در باره یمن، وحدت این کشور و مشروعیت رئیس جمهور قانونی آن عبد ربه منصور هادی تاکید کرد. 
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون ام.اس.ان.بی.سی. به رژیم ایران نسبت به تأمین تسلیحات برای شبه نظامیان حوثی در یمن هشدار داد.
آقای رئیس‌جمهور همة ما فعالیت‌های نیروی دریایی (رژیم) ایران را مشاهده می‌کنیم. انگار مثل بحران قدیمی موشک کوبا، تلاش داریم علائمی را بفرستیم. شما به‌عنوان فرمانده کل قوا چه علامتی به (رژیم) ایران می‌فرستید؟
ما در قبال آنها بسیار صریح هستیم. هم‌اکنون کشتی‌های آنها در آب‌های بین‌المللی هستند. این دلیلی دارد که ما تعدادی از کشتی‌هایمان را در منطقة خلیج فارس حفظ می‌کنیم، می‌خواهیم تضمین کنیم که آزادی ناوبری حفظ شود. ما به آنها گفته‌ایم، اگر تسلیحات به گروه‌ها در داخل یمن تحویل شود، این می‌تواند ناوبری را تهدید کند و یک مشکل است.
 
اوباما در این مصاحبه هم‌چنین با تصمیم روسیه برای فروش موشک‌های اس 300 به رژیم ایران مخالفت کرد.
وی دربارة مذاکرات هسته‌یی نیز، گفت: «این برعهدة (رژیم) ایران است که تضمین کند... آمادة احترام‌گذاشتن به توافقات صورت‌گرفته (هست یا نه). جزییاتی هست که روی آن کار می‌کنیم، ممکن است طی سه ماه آینده (مذاکرات را) ترک کنند. اما اگر به توافقی برسیم که برای جامعة بین‌المللی قابل تأیید و اعتماد باشد، بهترین مسیر رو به جلو است. اما سایر منازعاتی را که می‌توانیم با (رژیم) ایران داشته باشیم از بین نخواهد برد، از جمله آن‌چه در یمن یا سوریه شاهد آن هستیم».

رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق گفت: عملیات طوفان قاطع اهدافش را محقق کرده ا ست و ما در کنار یمن چه در زمینه انسانی و یا هر راه دیگری خواهیم ایستاد
اردوغان همچنین بمباران هوایی توسط ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق و سوریه را ناکافی دانست و بر ضرورت بکارگیری نیروی زمینی تاکید کر.د

فاکس‌نیوز گزارش داد، منابعی در پنتاگون تأیید کردند که ناو هواپیمابر تئودور روزولت، کاروان (رژیم) ایران را ردیابی می‌کند و جنگنده‌های خود را برای شناسایی 9 کشتی (رژیم) ایران اعزام می‌کند.
فاکس‌نیوز در گزارش خود می‌افزاید: جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت، هرگونه تلاشی از سوی (رژیم) ایران یا هر کس دیگر برای رساندن تسلیحات به حوثی‌ها، نقض آشکار” قطعنامه‌های شورای امنیت خواهد بود. آمریکا و شرکایش در این رابطه که (رژیم) ایران به حوثی‌ها تسلیحات نرساند جدی هستند و می‌خواهند تضمین کنند که تحریم تسلیحاتی ملل متحد، جدی گرفته شود.
سرهنگ استیو وارن از سخنگویان پنتاگون نیز دربارة اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های منطقه، گفت: «بسیاری از من سئوال کرده‌اند که آیا آنها به‌دلیل حضور کاروان (رژیم) ایران در آنجا هستند یا خیر؟ طبعاً این یکی از پارامترها است».

رؤسای ستاد ارتش های کشورهای عربی در قاهره تشکیل جلسه دادند تا موضوع تشکیل یک نیروی عربی مشترک را مورد بحث و گفتگو قرار دهند، نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: نیرویی که قرار است تشکیل شود تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و هدف از آن مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات در منطقه است

رئیس مجلس رژیم در واکنش به تحولات یمن که بساط رژیم آخوندی را برهم زده است،گفت: اعلام کردند مرحله طوفان قاطع به پایان رسیده و ما به اهداف خود رسیدیم، در این 27روز در یمن چه چیزی رخ داده است. با این سر و صدا به چه چیزی رسیدند که در بیانیه خود اعلام می‌کنند به اهدافشان رسیده‌اند.
پاسدار لاریجانی درقبال رئیس جمهور قانونی یمن و ایستادگی وی در مقابل مداخلات رژیم آخوندی مدعی شد که: «او رئیس‌جمهوری است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد».
آخوند صادق لاریجانی، سردژخیم دستگاه قضایی رژیم نیز گفت: عربستان اعلام کرده که به همه اهداف از پیش تعیین‌شده‌ی خود در یمن دست یافت، ما بسیار متأسفیم، جنایات عربستان در یمن غیرقابل قبول است.
آخوند صادق لاریجانی افزود: حمایت برخی دولتهای اروپایی و آمریکا از عربستان «جای تعجب و تأسف» دارد. آنها از «ظالم حمایت می‌کنند».