تصویب قطعنامه شورای استانداری پیه‌مونته ایتالیا در محکومیت قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷

شورای استانداری پیه‌مونته ایتالیا قطعنامه شمارة 985 را در محکومیت قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی توسط رژیم آخوندی در سال 67، در جلسة شورای استانداری باتفاق آراء به تصویب رساند.

قطعنامة شورای استانداری پیه‌مونته با یادآوری حکم جنایتکارانة خمینی برای اعدام جمعی زندانیان سیاسی در سال 67، تصریح می‌کند:
- اخیراً جزییات افشاشده‌یی از این قتل عام و اعدام‌های خودسرانه و مستمر اخیر در ایران، جامعة ایران و جامعة بین‌المللی را شوکه کرده است.
- در سال 2016 فایل صوتی منتشر شد که در آن منتظری اعضای هیأت مرگ را متهم به جنایت علیه بشریت می‌کند.
- منتظری که بلافاصله از جانشینی خمینی عزل می‌شود، در این نوار صوتی خطاب به اعضای (هیأت) مرگ تأکید می‌کند که:
«این بزرگ‌ترین جنایت انجام‌شده در طول عمر جمهوری اسلامی است، به‌خاطر همین تاریخ ما را محکوم خواهد کرد. اسامی شما در آینده در شمار جنایتکاران در صفحات تاریخ حک خواهد شد.
- جامعة بین‌المللی تا به امروز توجه کمی به این جنایت علیه بشریت نشان داده است.
- در سال 2008، بیست سال بعد (از این قتل عام)، عفو بین‌الملل درخواست خود را برای محاکمة عامران آن تجدید و اضافه کرد که مسئولان این قتل‌ها باید در مقابل دادگاه‌های ذیصلاح بین‌اللملی قرار گیرند و در چارچوب استانداردهای قضایی محاکمه شوند؛

قطعنامة مصوب استانداری پیه‌مونته در پایان، خطاب به دولت ایتالیا، بر این درخواست‌ها تأکید می‌کند:
- محکوم‌کردن قاطع قتل عام زندانیان سیاسی (در سال) 1988 در ایران؛
- تأکید بر مداخلة کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر، مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیقات لازم و محاکمة مسئولان این جنایت علیه بشریت.

جانا گانچا - عضو شورای استان پیه‌مونته و فرماندار پیشین کونئو
شورای استانداری استان پیه‌مونته قطعنامه‌یی را در محکومیت قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 در ایران، در دستور کار خود قرار داد و باتفاق آرا آن‌را به‌تصویب رساند. در این قطعنامه از دولت ایتالیا خواسته شده است، به‌نحو تأثیرگذاری از کمیساریای عالی حقوق بشر، شورای حقوق بشر، مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل بخواهد تا با به جریان‌انداختن تحقیقات لازم، مسؤلان این جنایت علیه بشریت را که تاکنون به‌خاطر این جنایت وحشیانه هیچ محکومیتی دریافت نکرده‌اند، به‌دست عدالت بسپارند.

به‌دنبال تصویب قطعنامة محکومیت قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 باتفاق آرا در جلسه شورای استانداری پیه‌مونته، جلسه‌یی با حضور شهردار شهر کیواسو در این استان، مقامات شهرداری و نمایندة عفو بین‌الملل در پیه‌مونته در سالن شهرداری کیواسو برگزار شد.
سخنرانان این جلسه عبارت بودند از: لیبرو چوفردو Libero Ciuffredo شهردار کیواسو Chivasso، آنالیزا دکول Annalisa De Col رئیس کمیسیون سیاست‌های اجتماعی شهرداری، تیتزیانا دنتیکو Tiziana Dentico نمایندة عفو بین‌الملل در استان پیه‌مونته، لوردانا بیفو Loredana Biffo جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار و یوسف لسانی از انجمن ایران آزاد و دموکراتیک.
شهردار لیبرو چوفردو در سخنان خود در این جلسه ضمن استقبال از تصویب قطعنامة محکومیت قتل عام 67 توسط شورای استانداری پیه‌مونته، گفت: «شکی نیست که جنایتهای انجام شده توسط رژیم دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران که منجر به از دست رفتن جانهای بسیاری شده است، بی‌جواب نخواهد ماند.
شهردار شهر کیواسو Chivasso درایتالیا، تأکید کرد: ‌قاطعیت و پایداری مقاومت ایران برای رسیدن به آزادی و دموکراسی در ایران بسیار تحسین‌برانگیز و تداعی‌کنندة یک امید بزرگ برای مردم ایران است؛ ما از مقاومت ایران بسیار می‌آموزیم. مردم ایران و حقوق بشر در ایران قربانی بی‌تفاوتی و سکوت غرب هم هست و مقاومت ایران بهای بسیار سنگینی را در این مسیر می‌پردازند».
وی افزود: «زمان آن فرا رسیده است که مسؤلانه و به‌طور جدی در دفاع از حقوق بشر در ایران به‌پاخیزیم و در صدد سپردن مسؤلان این فاجعة بزرگ به دادگاه‌های بین‌المللی باشیم».
در این جلسه آنالیزا دکول Annalisa De Col رئیس کمیسیون سیاست‌های اجتماعی شهرداری کیواسو تصریح کرد: «مقاومت ایران برای آزادی ایران بهای سنگینی پرداخته است؛ نمونة بارز آن، قتل عام زندانیان سیاسی است؛ این یکی از وظایف اخلاقی و سیاسی ماست که جامعة بین‌المللی را بیدار کنیم تا مسؤلان این قتل عام را در برابر عدالت قرار دهند.
قتل عام زندانیان سیاسی در ایران نشانگر شقاوت و ضد انسانی بودن حکام ایران و پایداری و امید مردم ایران برای رسیدن به آزادی است. ما باید پژوک صدای مردم ایران باشیم؛ چرا که آنها سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند. اما بلاشک پیروزی از آن مردم ایران است».
در جلسة شهرداری کیواسو، لوردانا بیفو ضمن مروری بر تاریخچة مبارزاتی مردم ایران و جنایات ضد بشری رژیم ولایت فقیه، گفت: «امروز شورای ملی مقاومت ایران به رهبری خانم مریم رجوی، تنها جایگزین دموکراتیک و مردمی ولایت فقیه است. برنامة 10 ماده‌یی ایشان برای آینده ایرانی آزاد و دموکراتیک، مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است. فاجعة تابستان 1367 اوج اعمال ضد بشری آخوندهاست و این وظیفة انسانی همة ماست که فراخوان به محکومیت مسئولان این جنایت‌های رذیلانه را در دادگاههای بین‌المللی با جدیت دنبال کنیم».
تیتزیانا دنتیکو Tiziana Dentico نمایندة عفو بین‌الملل در پیه‌مونته از دیگر سخنرنان این جلسه بود؛ وی ضمن تشریح نمونه‌هایی از جنایات رژیم آخوندی همچون اعدام، شکنجه، سنگسار، قطع اعضای بدن و درآوردن چشم از حدقه، تصریح کرد: «اعدام‌ها در دوران روحانی افزایش چشم‌گیری داشته است. همة این اعمال برای حفظ جو رعب و وحشت صورت می‌گیرد. شرایط نابرابر زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، تبعیض و اذیت و آزار ملیتها و پیروان مذاهب مختلف در ایران، بسیار نگران‌کننده است».
در جلسه در سالن شهرداری کیواسو، دکتر یوسف لسانی از انجمن ایران آزاد و دموکراتیک در سخنرانی خود، گفت: قتل عام بیش از 30 هزار زندانیان سیاسی در سال 67 که اکثریت بالای آنها از سازمان مجاهدین خلق ایران بودند، بزرگ‌ترین جنایت علیه بشریت بعد از جنگ جهانی دوم است. در این جنایت تمامی جناح‌های رژیم حضور فعال داشتند و مسؤلان آن در حال حاضر در پست‌های کلیدی قدرت هستند. خمینی با این قتل عام می‌خواست مقاومت مردمی و دموکراتیک ایران را برای همیشه از میان بردارد، اما با موجی از فداکاری، استقامت و پایداری قهرمانانه مجاهدین و مبارزین مواجه شد».
یوسف لسانی، افزود: «ما از جامعة بین‌المللی می‌خواهیم در برابر این جنایت بزرگ سکوت اختیار نکنند و حقوق بشر در ایران راقربانی منافع تجاری خود نکنند. از سازمان ملل متحد می‌خواهیم مسئولان این جنایت بزرگ ضد بشری را به‌دست عدالت بسپارد».