کنگرة ایالات متحده: ثبت رسمی قطعنامة دو حزبی شمارة ۱۸۸ در محکومیت قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷

نمایندگان برجستة مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، رژیم آخوندی به‌خاطر قتل عام ۶۷ و جلوگیری از دسترسی به مدارک جنایت علیه بشریت محکوم کردند. و به گزارشگر ویژة ملل متحد و شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد جهت تشکیل یک کمیسیون تحقیق برای تحقیقات کامل و محاکمة عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ فراخوان دادند.

در ادامه کارزار دادخواهی شهیدان قتل عام ۱۳۶۷ و در پی فراخوان خانم مریم رجوی برای محاکمه مسئؤلان این قتل عام، نمایندگان برجستة مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، شامل رؤسای کمیته‌های امور خارجی، امنیت ملی و ضوابط و رئیس نمایندگان دموکرات در کمیتة امور خارجی، با ثبت قطعنامة شمارة ۱۸۸ دربارة قتل عام سی هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ توسط رژیم آخوندی، ضمن محکوم‌ کردن این جنایت، به حسابرسی از عاملان آن فراخوان دادند.


کنگره آمریکا۰ قطعنامه ۱۸۸ محکومیت رژیم ایران بخاطر قتل عام ۶۶۷- همبستگی ملی

ارائه‌کنندگان قطعنامة دو حزبی مجلس نمایندگان دربارة قتل عام عبارتند از:
مایکل مک‌کال، رئیس کمیتة امنیت ملی
اد رویس، رئیس کمیتة امور خارجی
الیوت انگل، رئیس نمایندگان دموکرات در کمیتة امور خارجی
پیت سشن، رئیس کمیتة ضوابط، عضو هیئت رهبری جمهوریخواهان
ویلیام کی تینگ، رئیس نمایندگان دموکرات در زیر کمیتة تروریسم و منع تسلیحات اتمی
برد شرمن، عضو کمیتة امور خارجی
تام مک کلینتاک از حزب جمهوریخواه
جودی چو از حزب دموکرات
دان یانگ از حزب جمهوریخواه
باربارا کامستاک از حزب جمهوریخواه
در این قطعنامه با عنوان « محکومیت حکومت جمهوری اسلامی ایران به‌ خاطر قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ ( ۱۳۶۷) و فراخوان به اجرای عدالت برای قربانیان»، بر این موارد تأکید شده است:‌
- مجلس نمایندگان آمریکا حکومت جمهوری اسلامی را به‌علت قتل عام سال ۱۹۸۸ و جلوگیری از دسترسی به مدارک مربوط به این جنایت علیه بشریت محکوم کند.
- مجلس نمایندگان از دولت آمریکا و متحدان ایالات متحده می‌خواهد، به‌ طور رسمی و علنی، این قتل عام را محکوم کنند و رژیم را تحت فشار بگذارند تا اطلاعات مربوط به قتل عام شدگان و محل دفن آنها را با جزییات در اختیار خانواده‌های آنان قرار دهد.
- مجلس نمایندگان از گزارشگر ویژة سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و شورای حقوق بشر ملل متحد می‌ خواهد، یک کمیتة تحقیق را برای تحقیقات کامل پیرامون این قتل عام تشکیل دهد تا مدارک لازم را در مورد آن و هم‌چنین تعیین اسامی عاملان و نقش آنها در قتل عام به‌منظور قرار دادن آنان در برابر عدالت جمع‌آوری کند.

 

کنگره آمریکا۰ قطعنامه ۱۸۸ محکومیت رژیم ایران بخاطر قتل عام ۶۶۷- همبستگی ملی

 

 

مایکل مک‌کال رئیس کمیتة امنیت ملی مجلس نمایندگان از جزب جمهوری‌خواه و الیوت انگل رئیس نمایندگان حزب دموکرات در کمیتة امور خارجی با صدور اطلاعیة مطبوعاتی ثبت رسمی قطعنامة ۱۸۸ را به اطلاع مطبوعات رساندند.
متن این اطلاعیه به این شرح است:
اطلاعیة مطبوعاتی
مک‌کال و انگل (رژیم) ایران را در مورد نقض حقوق بشر مورد حسابرسی قرار می‌دهند:
«ما از یک ایران آزاد حمایت می‌کنیم»
واشینگتن دی سی- نماینده مایکل مک کال (جمهوریخواه از تگزاس)، عضو ارشد کمیتة خارجی و الیوت انگل (دموکرات از نیویورک)، رئیس دموکرات‌ها در کمیتة خارجی، قطعنامه‌یی را برای افشای قتل عام زنان و مردان و نوجوانان توسط رژیم ایران در سال ۱۹۸۸ ارائه کردند.
نماینده مایکل مک‌کال گفت: «تا امروز رژیم ایران این کشتار را تکذیب کرده و یا از دادن اطلاعات در مورد قربانیان به اقوامشان خودداری کرده است. نگران‌کننده‌تر این‌ که تعداد بسیاری از افرادی که در این جنایت شرکت داشته‌اند، هم‌اکنون در مقام‌های بالایی در حکومت ایران هستند. این قطعنامه قدم بسیار مهمی است تا عدالت را به خانوادة قربانیان قتل عام ۱۹۸۸ برگرداند و نقض حقوق بشر در ایران را که هم‌چنان تا به امروز ادامه دارد برجسته کند».
نماینده الیوت انگل گفت: «این اقدام دو حزبی توجهات را به چنین جنایاتی جلب می‌کند و یک پیام قوی به ناقضان حقوق بشر خواهد بود که جهان، (آنها را) زیر نظر دارد. در این قطعنامه ما به کشاندن مسئولان (این جنایت) به پای (میز) عدالت فراخوان می‌دهیم و نشان می‌دهیم که جهان چنین نقض‌های بزرگ حقوق بشری را فراموش نمی‌کند».