تشدید بحران درونی رژیم در تنگنای تحریم و بن بست اف ای تی اف

 

پاسدار سعید جلیلی، نماینده خامنه‌ای در شورای عالی امنیت رژیم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی خود در نمایش جمعه تهران، تن دادن رژیم به اف.ای.تی.اف را برای نظام ولایت فقیه خطرناک و بدون هیچ نتیجه‌ای توصیف کرد.

وی گفت: «کسانی تحلیلهای غلطی را به خورد ملت بدهند این‌که بله مثلاً اگر فلان مشکلات اقتصادی هست به‌خاطر فلان موضوع سیاسی ست به‌خاطر فلان موضوع تحریم است به‌خاطر فلان موضوعی ست که اگر فلان مثلاً کنوانسیون تصویب نشود ما دچار مشکل خواهیم شد.
برخی می‌گویند باید از آنها بهانه را بگیریم خود اونها بیان میکنند دوستانی که این نگاه را دارند می‌گویند بله ما میگوئیم که بهانه بیشتر به اونها داده نشود سؤال این است که آیا بهانه ندادن می‌تواند مشکلات ما را حل کند؟ خب خود آژانس انرژی اتمی ۱۴بار است اعلام کرده است که ایران تمام تعهدات خودش را در برجام انجام داد نتیجه اون چی شد؟ نتیجه اون این شد که آمریکا کلاً از برجام خارج شد نتیجه اون چی شد؟ این‌که اروپا با گذشت بیش از ده ماه شما میبینید که هنوز که هنوز است همین آمریکا اروپایی که ادعای طرفداری از نمیدانم حقوق بینالملل را داشت تا همین امروز حاضر نشده است اقدام عملی که نکرده است هیج حتی در موضع سیاسی حتی حاضر نمی‌شود بگوید رفتار آمریکا نقض برجام است حتی حاضر نمی‌شود بگوید من رفتار آمریکا را محکوم می‌کنم حداکثر کاری که می‌کند می‌گوید من فقط می‌توانم اظهار تأسف بکنم».

تشدید بحران درونی رژیم در تنگنای تحریم و بن بست اف ای تی اف
در حالیکه خبرگان ارتجاع در بیانیه اش علیه لوایح اف ای تی اف موضع گرفته و مجمع تشخیص مصلحت را از تصویب آنها برحذر داشته، و از سوی دیگر اتحادیه اروپا شرایط خود برای اجرایی شدن اینستکس را سخت تر کرده است، محمود بهمنی عضو مجلس ارتجاع از باند خامنه‌ای گفت:”هدف اروپایی ها از حضور نظام در اینستکس کنترل و نظارت درآمدهای نفتی مان است و همچنین رصد کردن مخارج پولهای جمهوری اسلامی است».

یک سایت حکومتی از باند خامنه‌ای نیز زیر عنوان «مجمع به زیاده خواهی‌های اروپا درباره تصویب لوایح FATF پاسخ می‌دهد؟» از جمله نوشت:”گرچه برخی از دولتمردان اصرار دارند که اروپا، اینستکس را مشروط به FATF نکرده است اما محتوای بیانیه سه کشور اروپایی و بیانیه جمع بندی اتحادیه اروپا نشان می دهد که در حقیقت لازمه راه اندازی اینستکس، عادی شدن شرایط ایران در FATF خواهد بود. بیانیه اروپا نشان داد که زیاده خواهی های اروپا در موضوع برجام همچنان ادامه دارد، چرا که به جای جبران خروج آمریکا از برجام، به نوعی برای باقی ماندن خود در برجام شرط تعیین می کند. جالب اینجاست که شروط عجیب اروپا دربرابر ابزار پشتیبانی است که عملا اثر خاصی بر حوزه های تحریمی و مشکلات ایران نخواهد داشت».

محسن حاجیلو یک کارشناس حکومتی در امر تحریم هم به نظام توصیه می کند: «با توجه به اینکه اروپایی ها اعلام کرده اند که اینستکس قرار نیست جلوی تحریم های آمریکا بایستد، و اگر در زمانی نامعلوم راه اندازی هم شود، صرفا در محدوده خاص اقلام بشردوستانه کار خواهد کرد، عملا ارزش هزینه دادن برای اینستکس بسیار کمتر شده است. در این شرایط بهترین تصمیم، رد سریعتر این لوایح توسط مجمع برای خنثی کردن این فشارها و از بین بردن فضای بلاتکلیفی خواهد بود».
محمد جواد جمالی عضو هیئت رییسه کمیسیون مجلس ارتجاع هم گفت«اروپایی‌ها در این ایستگاه مانده‌اند که برجام چیز خوبی است. قرار بود اقدامات اروپایی ها منجر به اتفاقاتی شود که نتیجه آن فضای بهتر سیاسی و اقتصادی با دنیا باشد. اما نه تنها این اتفاق رخ نداد که اروپا با تحریم‌های آمریکا همراهی کرد. این که اکنون مدیر اینستکس به ایران آمده تنها می‌توان این واکنش را داشت که برای شروع بد نیست اما کافی هم نمی‌باشد».
پیش از اینها پاسدار شمخانی دبیر شورایعالی امنیت نظام گفته بود«اینستکس اروپایی ها جویی باریک و کم ثمراست» وی با نگرانی افزوده یود«جنگ اقتصادی و روانی دشمن که با شدت و گستردگی بی سابقه‌ای در جریان است ابزاری برای دلسرد نمودن جامعه و پذیرش مسیر تسلیم و ذلت» است.