حباب «بورس شیخ حسن» ترکید


دولت کلاش و کلاهبردار آخوندی با دستکاری عامدانه در بازار بورس و فروش سهام قلابی به مردم تلاش زیادی بخرج داده بود تا رکود اقتصادی و افت شدید تولیدی را جان تازه ای ببخشد و بدین سان خزانه خالی حکومت را از جیب مردم پر نماید.

براین اساس شاهد بودیم که بازار بورس به طرز بی سابقه ای و یک شبه راه «صد ساله» را پیمود و در حالیکه بازارهای بورس در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته همچنان سیر نزولی را طی می کردند ، اما در ایران آخوند زده و با اقتصادی بشدت ضربه خورده و با وجود حجم عظیمی از بحران های مالی و تولیدی، به یکباره رشدی معادل «۳۰۰ درصدی» را تجربه نمود.
برای نمونه تنها طی چند روز از راه افتادن بازار بوس و ورود سهام شرکت های دولتی به بازار، شاخص بورس تا ۲۰ اردیبهشت به سقف «یک میلون ۲۰۰ هزارواحد» رسید. بسیاری از کارشناسان مسائل مالی و بورس ، بدرستی براین باور بودند که رشد این چنینی آنهم در این مدت زمان بسیار کوتاه ، تنها ناشی از تقلب و فضا سازی از سوی دولت شیخ حسن روحانی بوده و با واقعیت های امروز ایران هیچ همخوانی ندارد.

سایت حکومتی تجارت نیوز (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) در گزارشی ضمن اعتراف به «حبابی» بودن بازار از جمله می نویسد: «شاخص کل بورس تهران که هفته گذشته مرز یک میلیون واحد را هم رد کرده بود، امروز هم مانند سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نزولی بود. به طوریکه ۳۰ هزار واحد کاهش و به زیر یک میلیون واحد بازگشت».
سخن از سیاستی مخرب است که دولت شیخ حسن روحانی با کشاندن عامدانه مردم بی تجربه به بازار بورس و سهام ، تلاش دارد تا ضمن دست کردن در جیب مردم ، کمبود های مالی حکومت را سرو سامان دهد. دراین رابطه حکومت، سرمایه گذاری کلانی رابرای «حساب سپرده و پس انداز های مردم» باز کرده است. بدین سان دولت آخوندی با فروش سهام ، نشان داده که صرفا به منابع مالی جامعه چشم دوخته است و از سپردن هرگونه مدیریت شرکت ها و موسسات دولتی بشدت ضربه خورده و یا ورشکسته به بخش خصوصی جلوگیری بعمل آورد.
یک کارشناس رژیم (تلویزیون حکومتی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) اعترف کرده است: «شرکت ورشکسته بوده دنبال این بوده که از دادگاه حکم ورشکستگی‌اش را بگیرد که سهمش ۶۰ تومان بوده قیمت سهامش از ۶۰ تومان شده ۶ هزار تومان یعنی چند برابر شده ۱۰۰ برابر شده».

سایت حکومتی همشهری آنلاین با اعتراف به این سیاست ضد مردمی می نویسد: «رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که نوسان ذات بازار سهام است، گفت: فردی که وارد این بازار می‌شود باید مسئولیت ضرر و زیان را بپذیرد. مردم می‌توانند پولی که در بانک پس انداز کرده و به آن نیاز ندارند و مازاد بر نیاز است را وارد بازار سرمایه کنند تا دچار استرس و خسران نشوند».
 
همچنین باید به برهم خوردن تعادل در بازار بورس بدلیل ورود حجم بزرگی از موسسات و شرکت های دولتی، آنهم بطور فله ای به بازار اشاره نمود که خود بهترین دلیل بر سوء استفاده رژیم از بحران موجود در دوران ویروس کرونا می باشد. چنین وضعیتی را نیز طی هفته های آخر در زمینه رشد بی سابقه بهای ارزهای خارجی و دستکاری دولت در بازار ارز شاهد بوده ایم.