رژیم آخوندی - سقوط ارزش ریال در سایه مکانیسم ماشه



با هرچه نزدیک تر شدن به اعمال تحریم های ملل متحد، اکنون شاهد اوجگیری بحران های متعدد در دیکتاتوری ولی فقیه می باشیم.

براین اساس بازار و اقتصاد کشور دچار سرخوردگی و شوک های روحی روانی گردیده، بطوریکه بنیان کار نیز از دست دولت شیخ حسن روحانی خارج گردیده است.
یک نمونه این وضعیت را بخوبی می توان در افت شدید ارز پول ملی درمقابل ارزهای خارجی رویت نمود. آخرین داده ای اتحادیه طلا و جواهر درتهران، (۲۰ شهریور ۱۳۹۹) سخن از «بهای فروش هر دلار آمریکا در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت یورو به ۳۰ هزار و ۳۳۵ تومان» دارند.
درحالیکه رژیم آخوندی تلاش کرده بود تا بطور کاذب، بر رشد قیت دلار و یورو ترمز بزند و چنین وانمود نماید که گوئیا تحولی در اقتصاد ورشکسته و بحران مالی حکومت ایجاد گردیده، اما واقعیت های بازار اکنون خود را به مانند آواری برسر حکومت خراب کرده است.

در رابطه با رسیدن بهای دلار به سقف ۲۶ هزار تومان طی روزهای گذشته، یک گزارش حکومتی (سایت مثلث ۱۳ شهریور ۱۳۹۹) دلیل آن را راه افتادن تحریم ها علیه رژیم عنوان کرده و می نویسد: «قیمت دلار تا کجا می رود. قیمت دلار طی چند روز اخیر دوباره صعودی شده است. قیمت دلار منتظر خبر مهمی است». این گزارش سپس می افزاید: «تهدیدهای اخیر امریکا برای اعمال تحریم‌ها یکی از دلایل روانی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز است».

واقعیت در رژیم فاسد آخوندی با وجود انواع و اقسام باندهای مافیایی، آن است که اساس و بنیان اقتصاد و پول ایران اکنون تابع مستقیمی از تحولات در سیاست خارجی و همچنین ارزهای خارجی گردیده است.
این وضعیت وخیم درحالی است که خامنه ای در تبلیغات خود بدروغ از «استقلال مالی و اقتصادی» سخن گفته و بر طبل توخالی «اقتصاد مقاومتی» که همان سیاست انتظار تا برگزاری انتخابات در آمریکا می باشد، می کوبد.

بدین سان شاهد هستیم که با کوچکترین تحولی در بازار ارز، بهای ارزاق، مایحتاج عمومی، بخش های خدماتی و یا طلا و فلزات نیز روبه افزایش می گذارد. رشد تورم و گرانی افسار گسیخته اکنون به مانند «چرخ و فلکی» است که تنها اوج می گیرد، اما سقوط نمی کند.
سایت دنیای اقتصاد در این رابطه اعتراف کرده است: «در روزی که دلار صعودی بود، سکه تمام بهار آزادی هم توانست با ۱۶۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برسد».

به موازت این بلبشو در بازار ارز، باید به سوء استفاده دولت آخوند روحانی از بازار و تحولات نیز اشاره نمود تا بدین سان پازل بحران موجود تکمیل گردد. بازی با ورود و خروج حجم ارزهای خارجی به بازار، دستکاری عامدانه در بهای ارزهای خارجی بویژه دلار، افزایش حواله های بانکی بخشی از سیاست های روزمره رژیم برای خالی کردن جیب مردم می باشد.
یک کارشناس مسائل مالی (سایت دنیای اقتصاد ۱۹ شهریور ۱۳۹۹) در رابطه با سوءاستفاده دولت از وضعیت کنونی می گوید: «در صورت تشدید تحریم‌ها و افزایش فشار مالی بر دولت در راستای تامین کسری بودجه، انتظار بر این است که بازارهای طلا و ارز متلاطم شده و میزان افزایش قیمت‌ها در این بازارها بیشتر شود».