تلویزیون الجزیره 5مرداد93: مجری محمد کریشان: الآن پدر مانوئل مسلم متولی سابق کلسیای لاتین در غزه از رامالله با ما در تماس است. جناب پدر نظر شما در رابطه با همبستگی اسلامی- مسیحی که در غزه و در طی مصیبت اخیر دیدیم چیست؟
پدر مانوئل مسلم، متولی سابق کلیسای اللاتین در نوار غزه: اولا در میان این درد و رنجی که ما در ان زندگی می کنیم و در روز عید، من به برادرانمان در غزه قبل از اینکه به بقیه جهانیان بگویم، می گویم که عید همان مقاومت است، خوشحال و شاد باش، پس تو مقاومت می کنی! نماز بگزار، پس تو مقاومت می کنی! رو به سوی خدای آور، پس تو مقاومت می کنی! عدالت را بگستران، پس تو مقاومت می کنی! محبت و صلح را در پیرامون خودت بگستران، پس تو مقاومت می کنی! به فقیر غذا بده و گرسنه و تشنه را سیراب کن و گرسنگی و عطششان را برطرف کن، پس تو مقاومت می کنی! به یتیم و ترسیده و یاری خواهنده پناه بده، پس تو مقاومت می کنی! صد سال به از این سالها (کل عام وانتم بهخیر). امیدوارم هرسال به ازادی نزدیکتر شوید! ازادی سرزمینتان و انسانیت خودتان چه مسیحی باشید یا مسلمان.
جلیله کشته شده است، من او را می شناسم چرا که او با من در مدرسه همکاری می کرد او زنی ساده و بی ریا و فقیر بود که اگر کفشی می یافت می پوشید. فرزندانش فقیرتر از فقرا بودند. جلیله با موشکی از هواپیمای اف 16 بمباران شد. قسمتی از بدن جلیله از زیر اوار بیرون کشیده شد و در تابوت قرار داده شد و همچنین قسمتی از بدن پسرش بیرون کشیده شد یعنی پاهایش و این پاها با نصف جنازه مادرش در تابوت گذاشته شد در حالیکه خود این پسر زنده است و نفسهای اخرش را می کشد. پاها در کنار نیمه بدن مادر قرار داده شد و نیمه دیگر در خاک غزه باقیماند. خون مادر و خون فرزند و قسمتی از گوشت آنها روی زمین باقی ماند تا ما به این وسیله ثابت کنیم که کسی که قبر دارد پس او وطن دارد و بنابراین ما از غزه کوتاه نخواهیم آمد بر این اساس که آنجا وطن فلسطین است چه مسلمانان و چه مسیحیان.
مجری: با اجازه شما، با توجه به این همبستگی اسلامی ـ مسیحی، بسیاری از کلیساها در غزه پناهگاهی برای اوارگان بود و در آنجا نماز خوانده می شد و قران خوانده می شد شما چه نظری درباره این پدیده همبستگی در این روزهای سخت غزه دارید؟
پدر مانوئل مسلم: ای آقای من! کلیسا از مردم فلسطین و تمدن فلسطین جدایی ناپذیر است. کلیسا برای فلسطین است. کلیسا و کشیشانش، ما مسیحیان جزیی جدایی ناپذیر از بافت عربی فلسطین هستیم. ما جزیی از این مردم هستیم. ما خودمان مردم فلسطین هستیم نه اینکه من به مسیحیت معتقد باشم و تو به اسلام پس ما از هم جدا باشیم، نه خیر ما یکی هستیم و تمدن واحدی داریم.
کلیسا زمانی که مسلمان خانه ای برای نماز نمی یافت خانه خدا بود و در ان نماز می خواند، زمانی که مسلمان جایی برای اذان گفتن نمی یافت تا مسلمانان را برای نماز دعوت کند از کلیساهای ما استفاده می کرد خانههای ما خانههای مسلمانان است کلیساهای ما مساجد مسلمانان است زمین ما زمین مسلمانان است همه ما برای آنها هستیم هر چه برای ماست برای آنهاست و هر چه آنها دارند برای ماست، این وحدت فلسطینی است بر یک اساس عمیق که از دوران عمر بنا شده است که این دوره بوده است که، دوران عمر بوده که مسیحی را برادری و شریکی برای مسلمان در همه چیز قرار داده است».