مدیریت نالایق ذخیره هزار ساله آب کشور را 30 ساله تمام کرد!

 

یک کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با انتقاد از مصوبه مجلس ارتجاع در مورد صدور مجوز برای برداشت آب از چاههای غیر مجاز گفت: خطر تخریب منابع حیاتی ایران با این مصوبه ها شدت می گیرد و دست متجاوزان را برای تغییر کاربری اراضی و تخریب اکوسیستمهای تالابی، جنگلی و مرتعی باز می گذارد.


محمد درویش, عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: آبی که ایرانیان در طول 30 سال گذشته از منابع آب زیرزمینی برداشت کرده اند برابر با ذخیره آب سفره های زیر زمینی در هزار سال گذشته است.

محمد درویش در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر، افت 15 متری سطح آب سفره های زیرزمنی ایران را هشدار دهنده توصیف کرد و گفت: قانونی کردن فعالیت چاههای غیرمجاز در کشور تنها می تواند بر شدت تخریب و ناپایداری سرزمین ایران کمک کند.

مهر افزود: این کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با انتقاد از مصوبه مجلس در مورد صدور مجوز برای برداشت آب از چاههای غیر مجاز گفت: خطر تخریب منابع حیاتی ایران با این مصوبه ها شدت می گیرد و دست متجاوزان را برای تغییر کاربری اراضی و تخریب اکوسیستمهای تالابی، جنگلی و مرتعی باز می گذارد.

این متخصص جنگل با اشاره به اینکه تصویب این قوانین بر طبل ناپایداری سرزمین می کوبد تاکید کرد: برخی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای فراکسیون محیط زیست با این مصوبه مخالف هستند با این حال آنها می گویند موافقان تصویب این مصوبه در مجلس از درون حوزه های نمایندگی خود تحت فشار هستند و بی توجه به عواقب
زیانبار آن با قانونی کردن فعالیت چاههای غیر مجاز موافقت کرده اند.

مهر افزود: پیش از این مدیرکل پیش بینی هواشناسی کشور در گفتگو با این خبرگزاری، نسبت به کاهش آب سفره های زیرزمینی هشدار داده و گفته بود که در 15 سال گذشته به دلیل نیاز آبی حداکثری، عمق برداشت آب از سفره های زیر زمینی از 50 متر به 300 متر رسیده و می توان گفت که این منابع به حداقل خود رسیده اند.

پرویز رضازاده با تاکید بر نقش مدیریت پایدار در حفاظت از منابع آبی و مصرف آن، توسعه ناپایدار را باعث ایجاد نیاز حداکثری به آب در کشور دانسته و افزوده بود که در 15 سال گذشته عمق برداشت آب از ذخیرگاه های زیرزمینی به پایین ترین سطح خود رسیده و منابع آبی سفره های زیرزمینی ایران رو به پایان است.