لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بیانیه وزارت خزانه‌داری

هم‌زمان با سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام سیاست جدید آمریکا در قبال رژیم آخوندی و بر اساس دستور وی وزارت خزانه‌داری آمریکا تمامیت سپاه پاسداران را در لیست تروریستی و در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

تلویزیون سی.ان.ان. در این رابطه، گفت: «کاخ سفید به سی.ان.ان. گفت که ترامپ سپاه پاسداران را تحت «اختیارات وزارت خزانه‌داری» به‌عنوان یک گروه تروریستی نام‌گذاری می‌کند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «خزانه‌داری سپاه پاسداران را تحت اختیارات مربوط به تروریسم نام‌گذاری می‌کند و سپاه پاسداران و حامیان نظامی آن‌را تحت اختیارات ضد توسعه، هدف قرار می‌دهد. جمعه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، سپاه پاسداران (رژیم) ایران را طبق فرمان اجرایی تروریسم بین‌المللی (با شماره) ۱۳۲۲۴ نام‌گذاری کرد.

در همین رابطه، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «سپاه پاسداران یک نقش مرکزی در تبدیل‌شدن (رژیم) ایران به اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان ایفا کرده است. قدرت‌طلبی رژیم ایران به‌قیمت بی ثباتی منطقه صورت گرفته و خزانه‌داری به استفاده از اختیاراتش برای مختل کردن فعالیت‌های مخرب سپاه ادامه خواهد داد... ما سپاه پاسداران را به‌خاطر حمایت از نیروی قدس نام‌گذاری می‌کنیم؛ (سپاه قدس) نهاد کلیدی (رژیم) ایران است که بسیج بی‌وقفة خشونت مرگبار (رژیم) اسد علیه مردم خودش و نیز فعالیت‌های مرگبار گروه‌های تروریستی را امکان‌پذیر کرده است. ما از بخش خصوصی می‌خواهیم که نفوذ سپاه پاسداران در بیشتر (بخش‌های) اقتصاد ایران را به‌رسمیت بشناسند و کسانی که می‌خواهند با شرکت‌های تحت کنترل سپاه معامله کنند، ریسک بسیار بزرگی را به جان می‌خرند».

سناتور تد کروز کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا ضمن استقبال از لیست‌گذاری سپاه پاسداران، گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا به‌درستی تبعیت (رژیم) ایران از توافق اتمی را رد کرد و تمامیت سپاه پاسداران را به‌خاطر حمایت از تروریسم، نام‌گذاری کرد».

قاضی تد پو رئیس زیرکمیتة تروریسم کنگره نیز، گفت: «من از نام‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی از طریق فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ استقبال می‌کنم؛ این اقدامی است که خودم در لایحة اچ.آر. ۴۷۹ پیشنهاد کرده‌ام. سپاه پاسداران با حمایتش از رژیم قاتل سوریه، توسعة موشک‌های بالیستیک و اقدامات تحریک‌آمیزش علیه ملوانان ما... منشاء اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است. زمان آن گذشته و اکنون باید این باند اراذل و اوباش را مورد حسابرسی قرار بدهیم».

ران دسانتیس Ron DeSantis رئیس زیرکمیتة امنیت ملی کنگره نیز، گفت: «تحریم سپاه پاسداران (رژیم) ایران به‌عنوان یک گروه تروریستی، یک گام عمده در جهت درست است و تأثیر زیادی در ممانعت از تلاش (این رژیم) برای دریافت پول به‌منظور سوخت‌رسانی به فعالیت‌های شرورانة آن خواهد داشت».

فرماندار هوارد دین دربارة نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران، گفت: «در این زمینه به‌نحوی نادر، با ترامپ موافقم. سپاه پاسداران طبعاً یک گروه تروریستی است».

مایکل پریجنت محقق خاورمیانه در انستیتوی هادسون در مصاحبه با فاکس‌نیوز لیست‌گذاری سپاه را یک اقدام عمده دانست، و گفت: «ما در اساس تمامیت سپاه پاسداران از جمله وابستگان و شرکت‌های آن‌را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نام‌گذاری کردیم. این بدان معنی است که شرکت‌هایی که... متعلق به اعضای سپاه هستند، می‌توانند توسط خزانه‌داری آمریکا هدف قرار گیرند... منوچین (وزیر خزانه‌داری) به شرکت‌های آمریکایی نسبت به تجارت با (رژیم) ایران هشدار داد. این شامل همکاری بوئینگ با ایران‌ایر است که به گفتة تحلیلگران اطلاعاتی از امکانات هوایی خود برای انتقال (شبه نظامیان) عراقی و افغانی و پرسنل نظامی خود سپاه پاسداران به سوریه استفاده می‌کند. در حالی که این نقض کامل قطعنامه‌های شورای امنیت است».