کرکوک: گزارشهای خبرگزاریها از درگیریهای نیروهای عراقی و نیروی پیشمرگه کردستان

خبرگزاریهای فرانسه و آسوشیتدپرس صبح روز دوشنبه۱۶ اکتبر گزارشهایی در باره درگیریهای نظامی و تبادل آتش توپخانه, نیروهای حکومت عراق با پیشمرگه های اقلیم کردستان عراق, در مناطق اطراف شهر کرکوک مخابرکردند و هم چنین از بیانیه نخست وزیر عراق ایجاد امنیت در کرکوک «در همکاری با پیشمرگه ها» خبردادند.

در همین حال روداو، سایت متعلق به دولت اقلیم کردستان، اعلام کرد: شبه نظامیان حشدالشعبی وابسته به رژیم ایران در چند جبهه به مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق حمله کرده اند.
روداو به نقل از اطلاعیه شورای امنیت کردستان نوشت:‌ نیروهای عراقی حامی رژیم ایران در چند جبهه با استفاده از تجهیزات نظامی آمریکایی به نیروهای کردی حمله کردند. در این حمله پنج هاموی آمریکایی مورد استفاده نیروی حامی رژیم ایران در حملات به کرکوک منهدم شدند.
همچنین یورونیوز گزارش داد:‌ بدنبال افزایش تنش ها بین نیروهای حشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه در منطقه کرکوک عراق، در درگیری میان دو طرف، دست کم ۷ نفر از نظامیان حشد الشعبی در منطقه الصناعی کرکوک کشته شده اند.
در همین حال نیروهای عراقی کنترل شهر «طوزخورماتو» و مناطق اطراف آنرا در استان صلاح الدین به دست گرفتندو الحدث خبر داد: ارگان مبارزه با تروریسم بر ورودی جنوب کرکوک تسلط یافت.
تلویزیون رژیم نیز از پیشروی و کنترل نیروهای عراقی بر میدانهای نفتی کرکوک خبر داد . خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در مناطق مشرف به ناحیه تازه در کرکوک مستقر شده‌اند و برای هرگونه اتفاق غیرمترقبه‌ احتمالی آماده‌اند.
در ادامه تحولات، رویتر خبرداد نیروهای عراقی مقر شرکت نفت شمال را به تصرف خود درآوردند و خبرگزاری فرانسه گزارش کرد هیچگونه درگیری در داخل شهر کرکوک وجود ندارد.
بعد از ظهر دوشنبه الجزیره و خبرگزاریها و سایتهای مختلف از ورود پلیس فدرال حکومت عراق به استانداری کرکوک بدون هیچگونه درگیری خبر دادند.
 در همین حال، تلویزیون العربیه الحدث گزارش داد که ریاست اقلیم کردستان برخی اعضای یکتی را به خیانت متهم کرده است. ریاست اقلیم، سپاه پاسداران را هم متهم کرد که فرماندهی عملیات را در دست دارد.
از شروع درگیریها، آمریکا از همه طرفها خواستار توقف عملیات نظامی در کرکوک شد و سفارت آمریکا در بغداد به طور مستمر به توقف فوری عملیات نظامی در کرکوک فراخوان میداد.
گزارشها حاکیست که در روزهای اخیر قاسم سلیمانی سردژخیم نیروی تروریستی قدس در بغداد و سلیمانیه بوده و حملات سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس و حشدالشعبی در کردستان عراق را ترتیب میداده است.
العربیه به نقل از منابع محلی و امنیتی گزارش کرد: مقامات عراقی کنترل خود را بر شهرکرکوک و ارگانهای دولتی در استان اعمال میکنند و اداره آنجا را با یکتی (اتحادیه میهنی کردستان) به رهبری پسر جلال طالبانی تقسیم کرده اند.