ایران - جهش ناگهانی بهای ارزهای خارجی

چشم انداز تیره وتار آینده برای وضعیت بشدت ضربه خورده در دیکتاتوری ولی فقیه اکنون به بروز بحران ها و تلاطم های شدید مالی بویژه در زمینه رشد بی سابقه بهای ارزهای خارجی راه برده است.

براین منطق بسیاری اکنون به دنبال چرایی این روند بحرانی هستند. به موازات بروز بحران های سیاسی در داخل میهن که به یقین عامل مهمی برای بروز این وضعیت می باشند، طی هفته های گذشته و با اوجگیری قیام مردم علیه کلیت نظام آخوندی شاهد هستیم که بهای ارزهای خارجی بویژه دلار رشد نجومی را ثبت کرده است. درآخرین گزارشات از بازار ارز روز گذشته، دلار آمریکا از مرز «۴۷۱۰» تومان نیز گذشت.
یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به ابعاد قیام مردم و تاثیرات آن بر بازار ارز نوشته است: «بعد از اغتشاش‌های اخیر در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قیمت دلار و البته سکه رکوردهای بالایی به ثبت رساند». (سایت حکومتی مشرق ۲۴ دی ۱۳۹۶)

این وضعیت وخیم در حالی است که دولت آخوند روحانی تلاش می کند تا با سکوت و کم اهمیت جلوه دادن این وضعیت، بحران را پشت سر بگذارد. بانک مرکزی رژیم نیز در یک هماهنگی با دولت «تدبیر و امید» اکنون عامدانه از از ورود ارزهای خارجی بویژه دلار به بازار جلوگیری کرده است. براین منطق با ورود قطره ای ارزهای خارجی به بازار اکنون شاهد ضریب خوردن به افزایش قیمت دلار و یورو هستیم.

بسیاری از ناظران مسائل بازار ارز براین عقیده هستند که به موازات شکست های اقتصادی، مالی و بن بست حاکم بر وضعیت بشدت بحرانی رژیم، یکی دیگر از عمده دلائل همان فلاکت مالی رژیم می باشد. براین اساس آخوند روحانی عامدانه دست به کنترل ورود و خروج ارز های خارجی به بازار زده و بدین سان بخش زیادی از نوسانات قیمت ها را برای جبران کسری درآمد های رژیم در دست گرفته است.
با این منطق حاکمیت تلاش دارد تا با فشار برمردم و کلاهبرداری عامدانه از مسافران، تجار و یا بازرگانان به درآمد های نجومی دست یابد.

در رابطه با برهم خوردن عرضه و تقاضا از سوی رژیم، یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این وضعیت می نویسد: «یکی از فعالان این بازار با تعجب سوال می کند که از دیشب تا امروز اتفاق خاصی رخ داده که بانک مرکزی قیمت را افزایش داد».
همچنین یک صراف که سالهاست در بازار به خرید و فروش ارز می پردازد، می گوید: «از صبح صراف ها مدام با بانک مرکزی تماس می گیرند تا بتوانند ارز بگیرند ولی هنوز بانک ارز به صراف ها نداده است.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی به برخی صرافی ها ارز می دهد ولی میزانش خیلی کم است می گوید: دیروز هم بانک مرکزی عرضه چندانی در بازار نداشت؛ اما امروز این وضعیت بدتر شده چراکه تا کنون ارزی به صرافی ها نداده است». (همان منبع بالا)

دراین راستا نیز یک عضو کمیسیون بودجه در مجلس آخوندی با اذعان به ورشکستگی مالی دولت آخوند روحانی گفت: «عمدتاً تقاضا و عرضه ارز در اختیار دولت بوده و بیشترین تقاضا در این دو بعد دست خود دولت است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بابیان اینکه در بودجه‌ها ارز به‌عنوان یک منبع درآمد محسوب می‌شود، ‌تصریح کرد: نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای و ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند». (سایت مشرق ۱ بهمن ۱۳۹۶)

این کارگزار رژیم در ادامه به دیگر دلائل افزایش ناگهانی بهای ارزهای خارجی پرداخته و ادامه می دهد: «وضعیت تجارت خارجی است که طی ۹ ماه گذشته منفی بوده است. این بدین معنا خواهد بود که خروج ارز و تقاضا برای ارز وارداتی بیشتر از ارز صادراتی بوده، بنابراین به عدم تعادل در بازار دامن می‌زند».