خبرگزاری سوئیس:‌ وزیر دادگستری رژیم آخوندی در لیست تحریمهای مالی سوئیس است

خبرگزاری سوئیس گزارش داد: «مخالفان رژیم ایران به لغو سفر علیرضا آوایی فراخوان می‌دهند و می‌گویند که حضور او، «اهانتی» به شورای حقوق بشر خواهد بود. آنها او را به جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند».

در این گزارش آمده است: «قرار است وزیر جنجالی دادگستری رژیم ایران علیرضا آوایی روز سه‌شنبه آینده در شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو سخنرانی کند. او متهم است که از مسئولان قتل عام ۱۹۸۸ در ایران است؛ او هم‌چنین در لیست تحریم‌های مالی اعمال‌شده توسط سوئیس قرار دارد. سوئیس به‌طور معمول از اقدامات شورای امنیت ملل متحد پیروی می‌کند. اما در رابطه با رژیم ایران با تصمیمات اتحادیه اروپا نیز همراه است که علیرضا آوایی را در سال ۲۰۱۱ به‌خاطر نقض شدید حقوق بشر در لیست تحریم‌های مالی خود قرار داد.

خبرگزاری سوئیس افزود: «...علیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم ایران از ماه اوت گذشته، توسط مخالفان ایرانی متهم است که در سال ۱۹۸۸، به‌عنوان قاضی، از کسانی بوده که تصمیم به اعدام‌های جمعی ده‌ها هزار زندانی سیاسی گرفته‌اند. او در لیست سوئیس، از جمله به‌عنوان رئیس دادگستری تهران متهم شده است. او مسئول «نقض‌های حقوق بشری، بازداشت‌های خودسرانی، منع حقوق از زندانیان و افزایش اعدام‌هاست».

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از اعتراضها در کشورهای اروپایی ازجمله در رومانی علیه سفر دژخیم علیرضا آوایی وزیر دادگستری آخوند روحانی به سوییس برای شرکت در اجلاس حقوق‌بشر سازمان ملل، نوشت: معترضان خشم خود را از سفر وزیر دادگستری رژیم ایران در هفته آینده به ژنو نشان دادند. وی با وجودی که به‌خاطر نقض حقوق‌بشر با تحریمهای سوئیس و اتحادیه اروپا مواجه است می‌خواهد در نهاد حقوق‌بشری سازمان ملل سخنرانی کند.

این خبر گزاری افزود: اتحادیه اروپا وسوییس تحریمهایی را علیه آوایی اعمال کرده‌اند و گفته‌اند که او دادستان سابق تهران بوده «مسئول نقض حقوق‌بشر و دستگیریهای خودسرانه و محروم کردن زندانیان از حقوقشان و افزایش اعدامها» بوده است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: به گفته اعضای اپوزیسیون ایران او نقشی کلیدی در قتل‌عام سال ۶۷ علیه زندانیان سیاسی ایفا کرده است.

وی گفت «اجازه دادن به آوایی برای سخنرانی در شورای حقوق‌بشر شرم‌آور و به سخره گرفتن سازمان ملل و مکانیزمهای حقوق‌بشری آن است».
وی افزود یک حرکت اعتراضی در مقابل مقرات اصلی سازمان ملل در ژنو در سه‌شنبه آینده که آوایی قرار است صحبت کند برنامه‌ریزی شده است.