اف ای تی اف: رژیم ایران چهار ماه دیگر در لیست خاکستری


FATF در اجلاس پایانی خود در پاریس حکومت آخوندی را برای چهار ماه دیگر در لیست خاکستری نگاه داشت، به‌این‌ترتیب رژیم آخوندی به‌رغم تلاش‌هایش نتوانست در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان، از لیست FATF خارج شود.

مارشال بیلینگسلی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس فعلی FATF در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان اجلاس شش‌روزه FATF برگزار شد، گفت: از ۱۰ موردی که در برنامه عملیاتی رژیم ایران آمده بود، هنوز انجام ۹ مورد آن تکمیل‌نشده است و اگر رژیم ایران تا چهار ماه دیگر تغییرات لازم در قوانین را انجام ندهد، در اجلاس آینده درباره گام‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در بیانیه پایانی FATF آمده است: بخش اعظم برنامه عملیاتی رژیم ایران باقی‌مانده و FATF انتظار دارد که رژیم ایران به‌سرعت به همه نکات باقیمانده بپردازد و اقدامات ضروری را برای اصلاح قوانین درزمینهٔ مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم انجام دهد.

این بیانیه می‌افزاید: FATF به‌طورکلی تصمیم نهایی خود را پس از بررسی مصوباتی می‌گیرد که تمامی مراحل لازم را طی کرده و به قانون لازم‌الاجرا در ایران تبدیل‌شده باشد. انتظار این است که حکومت ایران تا فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۹۷) این قوانین لازم‌الاجرا را مطابق معیارهای این نهاد به تصویب برساند و با استاندارهای جهانی هماهنگ شود در غیر این صورت باید با پیامدهایش روبه‌رو شود.