ای یو ریپورتر: کشورهای غربی چقدر واقع بینانه میتوانند به برجام برگردند

 

سیاست "فشار حداکثری" ترامپ در خصوص  رژیم ایران اقتصاد این کشور را مچاله کرد و رژیم ایران را از بسیاری از منافعی که از برجام داشت محروم کرد.

بایدن میخواهد به توافق هسته ای برگردد اما او نیاز دارد تا بازیگران مهمی مثل عربستان و اسراییل را نیز متقاعد کند. علاوه بر این او به برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد باز نخواهد گشت، وقتیکه رژیم ایران بسیاری از تعهداتش را زیر پا گذاشته است و برنامه موشکهای بالستیک خود را ادامه میدهد. در کنار آن، دموکرات علاقه ای ندارند که به آیت الله‌ها تعظیم کنند وقتی که توافق دو حزبی در مورد سیاست ترامپ در قبال رژیم ایران وجود دارد. قطعنامه ۷۳۴ که حمایت ۲۲۱ نماینده کنگره آمریکا را دریافت کرد حمایت رژیم ایران از تروریسم را محکوم میکند و از خواست مردم ایران برای دموکراسی، سکولاریسم، و یک ایران غیر هسته‌ای برای یک جمهوری در ایران حمایت میکند. بنابراین در چشم سیاستمداران آمریکایی چیزی در مورد رژیم ایران تغییر نکرده است که بایدن بخواهد آن را مهار کند. بلکه آن ها اروپا را به عنوان متحدانشان برای پیشبرد برنامه هایشان در قبال ایران در کنار خود خواهند داشت.
فاکتور دیگر خود ایران است. دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری خود را آغاز کرد، نه به خاطر اینکه عاشق این کار بود بلکه اعتراضات در ایران به گونه ای رادیکال شد که راهی جز این مسیر باقی نگذاشت. ترامپ بارها از رژیم ایران خواستار آغاز دور جدیدی از مذاکرات شد و حتی باور دارد که در دوم این کار را خواهد کرد. اما بیایید اقدامات ترامپ را با وارد کردن عنصر مردم ایران و مقاومتشان بررسی کنیم.
بعد از قیام گسترده در دیماه ۹۶ در ایران، ترامپ از برجام خارج شد. در سخنرانی آبان ماه ۹۷ در مجلس رژیم، حسن روحانی گفت که اگر قیام دیماه نبود، ترامپ هیجوقت از برجام خارج نمیشد. یک کار مهم دیگر ترامپ، حذف قاسم سلیمانی بود که سالها در لیست تروریستی اروپا و آمریکا بود. دوباره این ترامپ نبود که این تصمیم را گرفت، قیام آبان ۹۸ که بیش از ۱۵۰۰ شهید غیر مسلح آن توسط نیروهای سپاه در خیابان های ایران کشته شدند، چنان بنیان های رژیم را لرزاند که ترامپ برای حذف قاسم سلیمانی با یک اشاره چشم دیگر شکی نداشت. بایدن نیز این اقدام ترامپ را تایید کرده است. او در بیانیه خود مینویسد: "هیچ آمریکایی برای قاسم سلیمانی عزاداری نخواهد کرد. او مستحق این بود که عدالت در موردش اجرا شود به خاطر جنایاتش در قبال نیروهایی آمریکایی و هزاران بی گناه درگر در منطقه."
مقاومت ایران یک بازیگر کلیدی که نمیتوان نادیده گرفت
در نتیجه، بدون اینکه مهم باشد که یک جمهوری خواه در مسند است یا یک دموکرات، سیاست خارجی آمریکا در قبال جهان تغییر جندانی نمیکند. شاید بایدن مطابق منافع آمریکاییان عمل خواهد کرد و آمریکا را در اولویت دارد. با این وجود، وضعیت ایران متفاوت است، زیرا تعادل قوا تنها بین رژیم ایران و کشورهای غربی نیست. یک بازیگر کلیدی در صحنه سیاسی ایران برخواسته که آن مقاومت ایران با حمایت مردم و کانون های شورشیست. شورای ملی مقاومت استراتژی کانون های شورشی خورد را در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد و تواناییش را در سازماندهی قیامهای سراسری به اثبات رسانده است و به این سازماندهی برخلاف امیال قدرت های جهانی ادامه خواهد داد.

سایت خبری اتحادیه اروپا، ای یو ریپورتر ۹ نوامبر ۲۰۲۰