تلویزیون الجزیره: مالکی مسئول اول جنایت و فساد در عراق

حالا که دوره دولت اوباما به پایان رسیده، یکی از پیامدهای سیاست ویرانگر آن، روی کارآمدن نوری مالکی در عراق بود که این کشور را به خاک و خون کشید.

جان کری در آخرین روزهایی که در پست وزارت خارجه بود، به نوری المالکی و سیاست هایش تهاجم کرد وگفت او عراق را نابود کرد و آنرا با تشکیل شبه نظامیان جنایتکاری که تحت امر او عمل می کنند به تروریسم تحویل داد. مالکی مسؤل سقوط موصل است.
این اتهامات علیه نوری المالکی بعنوان نخست وزیر سابق، رئیس حزب الدعوه و هم پیمان رژیم ایران مجددا مطرح می شود. حتی از داخل بیت شیعه نیز او متهم می شود که مسؤل فساد و تضعیف روند سیاسی در عراق است.
هم اکنون زمان تصفیه حساب فرا رسیده است
مالکی اصلی ترین مسئول خرابی و نا امنی، فرقه گرایی، قتل و فساد و حتی گسترش داعش در عراق است
جان کری می گوید: مالکی مسؤل تصرف موصل و استانهای صلاح الدین و الانبار بدست داعش است. شبه نظامیان فرقه گرایی که مالکی در موصل تشکیل داد هیچ ارتباطی با اهالی شهر نداشتند و به همین دلیل بود که وقتی داعش به شهر موصل حمله کرد از این شهر فرار کردند.
بسیاری از عراقیان و کمیته پارلمانی این کشور نیز مالکی را مسؤل سقوط موصل می دانند.
روز سقوط موصل مالکی فرمانده کل قوا بود. آنطور که نیروهای سیاسی عراق می گویند مالکی با توافق رژیم ایران و آمریکا به دور دوم نخست وزیری رسید.
در حاکمیتی که فرقه گرایی را ترویج می کرد عراق شاهد جنگ های خشونت باری بود که بسیاری از شهروندان عراقی عواقب آن را تحمل کردند.
 بر اساس اسناد موجود، نوری مالکی تیم های قتل و دستگیری داشت و زنجیره ای از زندانهای مخفی را اداره می کرد که توسط شبه نظامیان شیعی تحت امر او کنترل می شد. این دستگاه ۷۰ هزار کشته به جا گذاشت. در میان قربانیان ۳۵۰ روحانی و ۸۰ خلبان نیز وجود دارند.
الجزیره - ۱ بهمن ۹۵