مهین مشکین فام، مسلم اسکندر فیلابی: دکتر محمدملکی از پهلوانان میدان مبارزه برای آزادی و عشق و انسانیت

 

هم میهنان عزیز و مبارز!

امروز ایران زمین سوگوار یکی از پهلوانان میدان مبارزه برای آزادی و عشق و انسانیت است. استاد بزرگوار دکتر محمد ملکی از پیروان صدیق و پاکباز پیشوای فراموشی ناپذیر مردم ایران دکتر محمد مصدق، با کوله‌باری از مبارزه سرسختانه و تحمل رنج و شکنجه در سیاهچال‌های حکومت پلید آخوندی به سفر جاودانگیش شتافت. ایستادگی و پایمردی او در مبارزه با فاشیسم خونخوار ولایت فقیه و حمایت دلیرانه اش از مجاهدین و مقاومت ایران زبانزد همگان است.
زهی افتخار و شرف که این سرای کهن چنین فرزندان پاکبازی را در دامان مهر خویش پرورانده است.
سالها پیش وقتی جاودانه یاد دکتر ملکی برای دیدار فرزندانش به کانادا تشریف آورده بود به نمایندگی از سوی خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت به دیدار آن مبارز بزرگ شتافتم. او با محبت و تواضع بزرگوارانه خویش مرا به نیکویی تمام مورد مهر و لطف پدرانه اش قرار داد و از مظالم و فساد بیکران حکومت سیاه اخوندی از هر دری حکایت‌ها بیان می‌کرد.

مهین مشکین فام، مسلم اسکندر فیلابی: دکتر محمدملکی از پهلوانان میدان مبارزه برای آزادی و عشق و انسانیت


در این دیدار دکتر ملکی خاطره ای جالب و آموزنده را نقل کرد. دکتر ملکی گفت اواخر دوران باصطلاح اصلاحات شکست خورده، برخی از حضرات اصلاح طلب به دیدارش رفته بودند. در آنجا ضمن گفتگوهای مختلف بحثی جدی در مورد اینکه چرا از فردای پس از قیام در ایران سرکوب و اختناق تا به این حد اوج گرفته است. دکتر ملکی گفت به ناگاه در میان آن جمع یکی از مدعوین (که من متاسفانه نام او را از یاد برده ام) با صدای بلند بر سر حجاریان فریاد برآورد و گفت: آقای حجاریان دلیلش این است که آن روز که خمینی مسعود رجوی را منافق نامید و دست به کشتار آنها زد شماها همگی کف و دف میزدید! غافل از اینکه روزی سراغ شما هم خواهند آمد! اما مسعود رجوی کوتاه نیامد، عزم جزم کرد و نیروهایش را علیرغم سرکوب و کشتار سازماندهی کرد و بانگ مرگ بر خمینی و اصل ولایت فقیه سر داد. شماها همگی ول معطلید! اگر همه ما را هم روی هم جمع کنند باندازه نصف یکی از ارکسترهای مسعود رجوی هم آدم نداریم! نقل این حکایت توسط دکتر ملکی همیشه در ذهنم حک شده است.
بر شرف و پایمردی قهرمانانه این یل برنا و جسور درود میفرستم.
بدینوسیله جاودانگی دکتر محمد ملکی را به خانواده محترم او و دوستان مجاهد و همه اعضای این خانواده سرفراز و بزرگ مقاومت و مردم آزادی ستان ایران از صمیم قلب تسلیت گفته و با آن رادمرد نستوه تجدید پیمان می‌کنیم که راه غرور آمیزش را برای تحقق آزادی تا آخرین لحظه همچون آن گرد شکست ناپذیر ادامه دهیم. همچنانکه مستمرا میگفت:
«ز گهواره تا گور آزادی بجوی»!
روان پر فتوحش شاد و با شهیدان همراهش در آرامش و محشور باد!
با مهر و‌احترام:
مهین مشکین فام و مسلم اسکندر فیلابی