جنایت جنگی و حمله شیمیایی جدید بشار اسد

به کارگیری سلاح شیمایی وجنایت جنگی هولناک بشار اسد با موج محکومیت و انزجار جهانی روبه رو شد و دولت فرانسه به تشکیل اجلاس اضطراری شورای امنیت ملل متحد فراخوان داد.

دیکتاتور خونریز سوریه، در حملة شیمیایی گسترده، شهر خان شیخون در حومة جنوبی ادلب را با بمب‌های حاوی گازهای سمی هدف قرار داد.
مسئولان پزشکی در ادلب، آمار قربانیان حملة جنایتکارانة روز سه‌شنبه را دست کم 100 کشته و 400 مجروح ذکر کردند. قربانیان این حمله، شامل کودکان و زنان هستند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله حدود ساعت 6 بامداد به وقت محلی صورت گرفته است؛ مسئول دفاع مدنی در خان شیخون گفت که بعد از حملة شیمیایی، یک حملة هوایی دیگر یک بیمارستان صحرایی در این شهر را هدف قرار داده و نابود کرد.
نیویورک‌تایمز گزارش داد: «به‌نظر می‌رسد این حمله، بزرگ‌ترین و سمی‌ترین حملة شیمیایی از زمان حملة شیمیایی اوت 2013 باشد که طی آن بیش از ۱۰۰۰ تن در حومة دمشق کشته شدند...».
این منبع افزود: «کارمندان بخش پزشکی و شاهدان گفتند، در حالی که حملات با گاز کلر تقریباً به امری عادی در شمال سوریه تبدیل شده است، اما (حملة خان شیخون) متفاوت بود...».

ائتلاف ملی سوریه با صدور بیانیه‌یی، با تأکید بر لزوم حسابرسی از آمران و عاملان این حملة شیمیایی، شورای امنیت را به برگزاری اجلاس اضطراری برای پاسخ‌دادن به این جنایت و تحقیقات فوری پیرامون آن فراخواند.

دکتر نصر الحریری رئیس هیأت عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه نیز تأکید کرد که تحقیقات سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی، مسئولیت رژیم اسد را در قتل عام شیمیایی منطقة غوطه اثبات کرد، اما سکوت جامعة جهانی، باعث شد که او امروز این جنایت را تکرار کند.

رئیس جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی بمباران شیمیایی ادلب و کشتار بیرحمانه مردم بیگناه بویژه کودکان معصوم را یک جنایت بزرگ جنگی توصیف کرد که مسئول آن، مانند بمباران شیمیایی مرداد 1392 خامنه ای و بشار اسد هستند و باید در مقابل عدالت قرار گیرند.
خانم رجوی با درود به مردم مقاوم سوریه و باصمیمانه ترین تسلیتها به مردم داغدار ادلب و آرزوی بهبودی فوری برای مجروحان، بار دیگر بر این حقیقت تاکید کرد که سکوت و بی عملی جامعه جهانی در مقابله با جنایتهای جنگی در سوریه که شش سال است ادامه دارد، فاشیسم دینی حاکم بر ایران و دیکتاتور سوریه را به استمرار و تشدید جنایاتشان ترغیب میکند.
ادامه جنایتهای جنگی و مشارکت فزاینده پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن در سوریه، نشان میدهد که تا از رژیم آخوندی در سوریه خلع ید نشود و پاسداران رژیم از این کشور اخراج نشوند و تا حکومت تحت حمایتشان در دمشق بر سر کار است، صلح و آرامش به این کشور و منطقه باز نخواهد گشت.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه حملة شیمیایی به خان شیخون را یک «قتل عام» دانست و آن‌را به شدت محکوم کرد.
کاخ الیزه در بیانیه خود اعلام کرد: «هم‌چون (حملة شیمیایی به) غوطه در 21 اوت 2013، بشار اسد غیر نظامیان را با به‌کارگیری امکانات ممنوعة بین‌المللی هدف قرار داد... هم‌چون سال 2013، بشار اسد روی هم‌دستی متحدانش حساب می‌کند تا از یک مصونیت غیر قابل قبول برخوردار بشود. کسانی که از این رژیم حمایت می‌کنند، می‌توانند بار دیگر میزان مسئولیت سیاسی، استراتژیک و اخلاقی خود را ارزیابی کنند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیة اروپا گفت: رژیم سوریه مسئول این حمله شیمیایی وحشیانه است.

وزیر خارجة فرانسه ضمن محکومیت شدید این حملة شیمیایی اعلام کرد که فرانسه در این رابطه درخواست برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت را کرده است.
ژان-مارک ارو گفت: «به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی، نقض غیر قابل قبول کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی است و بار دیگر بربریتی را که مردم سوریه سال‌هاست قربانی آن هستند، نشان می‌دهد».

بوریس جانسون وزیر خارجة انگلستان نیز، تأکید کرد: «این (حمله) باید مورد تحقیق قرار گیرد و عاملان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرند».

سازمان بین‌المللی مسئول نظارت بر تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، در حال گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات دربارة حملة شیمیای در خان شیخون است.

از سوی دیگر به گزارش الجزیره، وزارت دفاع روسیه گفت که کشورش نقشی در حمله به خان شیخون نداشته و در روز سه‌شنبه هیچ بمبارانی را در این منطقه انجام نداده است.

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنای آمریکا ضمن محکوم‌کردن حملة شیمیایی خان شیخون، بشار اسد را از بی‌رحم‌ترین دیکتاتورهای تاریخ نامید و گفت که این جنایات جنگی تقریباً از زمان (جنگ دوم جهانی) بی‌سابقه است و شرمی در تاریخ معاصر محسوب میشود.
وی در پاسخ به این سئوال که دولت آمریکا باید چه اقدامی را در پیش بگیرد گفت، می‌خواهم شاهد آن باشم که (ترامپ) بگوید، ما ارتش آزاد سوریه را مسلح می‌کنیم و خود را وقف برکناری بشار اسد می‌کنیم و ایالات متحده در کنار مردمی خواهد بود که برای آزادی مبارزه می‌کنند؛ ما نباید بی‌عملی پیشه کنیم و نظاره‌گر قتل عام زنان و کودکان بی‌گناه با تسلیحات شیمیایی باشیم.
سناتور مک کین در سخنان خود تاکید کرد (رژیم) ایران و حزب‌الله لبنان عمیقاً درگیر حمایت از دیکتاتور سوریه هستند و همة بازیگران و متحدان بشار اسد باید بهای آن را بپردازند.

ترکیه حملة شیمیایی رژیم اسد به ادلب را محکوم کرد.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تماس با ولادیمیر پوتین این حملة شیمیایی را غیر انسانی و غیر قابل قبول خواند و گفت، چنین حملاتی می‌تواند پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات را به خطر بیندازد.
به گفتة آناتولی، اردوغان و پوتین توافق کردند که باید تلاش‌های بیشتری برای حفظ آتش‌بس شکننده در سوریه صورت گیرد.
وزیر خارجة ترکیه نیز حملة شیمیایی رژیم اسد به ادلب را جنایت علیه بشریت دانست.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی خود برای شروع دورة ریاست آمریکا در شورای امنیت، بار دیگر بشار اسد را «جنایتکار جنگی» نامید و بر لزوم پایان‌دادن به نفوذ رژیم آخوندی در سوریه تأکید کرد.
نیکی هیلی روز دوشنبه گفت«(بشار اسد)... مدت‌های مدیدی است که مانع صلح بوده و یک جنایتکار جنگی است و اقدامات انزجارآوری را (علیه) مردم خودش انجام داده است...».
وی افزود «مردم سوریه اسد را نمی‌خواهند... و ما هم‌چنان به محکوم‌کردن شدید اقدامات اسد ادامه خواهیم داد».