گزارش تکمیلی، بیانیه رئیس جمهور آمریکا بعد از حمله موشکی به پایگاه هوایی رژیم اسد

در پاسخ به حملات شیمیایی دیکتاتور سوریه، به دستور رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، پایگاه نیروی هوایی دیکتاتور سوریه با رگباری از موشکهای ارتش آمریکا هدف قرار گرفت ودرهم کوبیده شد.

سی.ان.ان گزارش داد، موشکهای شلیک شده از نوع تاماهاک بودند و از دو کشتی جنگی آمریکا در شرق مدیترانه در ساعت بین ۲ تا ۳ بامداد به وقت اروپا به پایگاه هوایی الشعیرات در غرب سوریه که بمبارانهای مرگبار شیمیایی از آن صورت گرفت، شلیک شده است.
به گزارش فاکس‌نیوز، جف دیویس سخنگوی پنتاگون گفت، شواهد اولیه نشان می‌دهد که حملات آمریکا، به نیروی هوایی (رژیم) سوریه و زیرساخت و تجهیزات پشتیبان آن به‌شدت آسیب رسانده یا آنرانابود کرده است... (بر اثر این حملات) توانایی حکومت سوریه برای حمل تسلیحات شیمیایی کاهش یافته است.
سخنگوی پنتاگون افزود، روس‌ها نیز در این پایگاه هوایی حضور داشتند، اما چندین بار به آنها هشدار داده شد که آنجا را ترک کنند.

ژنرال مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که این حمله باید یک تغییر جدی در محاسبات اسد به وجود بیاورد.
وی افزود: «طبعاً که رژیم (اسد) توانایی ارتکاب کشتار جمعی با تسلیحات شیمیایی بدون استفاده از این پایگاه هوایی را حفظ کرده است... اما این حمله به این دلیل بر روی این پایگاه هوایی صورت گرفت که ما توانستیم حمله (شیمیایی) را در همین تأسیسات ردیابی کنیم. این یک حملة کوچک نبود».

سی.ان.ان. گفت، این حمله، نخستین اقدام نظامی مستقیم آمریکا علیه رژیم اسد و یک افزایش واقعی در کارزار نظامی آمریکا در منطقه به‌شمار می‌رود.

هم‌چنین تلویزیون الجزیره گزارش داد:‌۱۴ جنگنده سوخوی اسد با حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد منهدم شد.

رئیس جمهور آمریکا که برای دیدار با رئیس جمهور چین به فلوریدا سفر کرده است، خبر اقدام نظامی را به مردم آمریکا اعلام کرد.
در بیانیه دونالد ترامپ بعد از حمله موشکی به پایگاه هوایی بشار اسد آمده است:
روز سه شنبه بشار اسد، دیکتاتور سوریه، یک حمله شیمیایی وحشتناکی را علیه شهروندان بیگناه با استفاده از گاز اعصاب انجام داد که مردان و زنان و کودکان بیگناهی را خفه کرد.
مرگی آرام و بیرحمانه برای بسیاری, حتی بچه های زیبایی که بیرحمانه دراین حمله بسیار وحشیانه به قتل رسیدند. هیچ فرزند خدا هرگز نباید ازچنین وحشتی رنج ببرد.
امشب من دستور یک حمله نظامی هدفمند را علیه پایگاه هوایی درسوریه را دادم که از آنجا حمله شیمیایی انجام شده بود.
این در جهت منافع امنیت ملی آمریکاست تا مانع گسترش و استفاده از تسلیحات شیمیایی مرگبار شود.
هیچ جای بحثی نمی تواند باشدکه سوریه از تسلیحات شیمیایی ممنوعه استفاده کرده و تعهدات تحت کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را نقض کرده و درخواست شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته است.
تلاشهای سالهای قبل در تغییر رفتار اسد شکست خورده است و بطور چشمگیری هم شکست خورده است. در نتیجه آن, بحران پناهجویان کماکان عمیقتر شده و این منطقه همچنان بی ثبات شده و آمریکا و متحدانش را تهدید می کند.
بیانیه رئیس جمهور آمریکا می‌‌افزاید: آمریکا با شلیک موشکهایی به سوریه به این حمله ی شیمیایی پاسخ داده است.
امشب من از همه ملل متمدن می خواهم به ما بپیوندند تا به این کشتار و خونریزی و تروریسم در همه انواع و همه اشکال در سوریه خاتمه داده شود.

اپوزیسیون سوریه از حملات آمریکا به پایگاه هوایی دیکتاتور سوریه استقبال کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ائتلاف ملی سوریه حمله موشکی آمریکا را مورد ستایش قرار داد و خواهان اقدامات بیشتر آمریکا علیه توان نظامی بشار اسد شد. احمد رمضان سخنگوی اپوزیسیون سوریه گفت: ائتلاف از این حملات استقبال می‌کند و مصرانه از واشینگتن می‌خواهد قابلیتهای اسد برای حملات هوایی را از بین ببرد. او اضافه کرد: ما امیدواریم حملات بیشتری صورت گیرد و اینها صرفاٌ یک آغاز باشد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از کار انداختن ماشین جنگی دیکتاتور سوریه باید با بیرون انداختن رژیم آخوندی و پاسداران و مزدورانشان از سوریه وعراق ویمن تکمیل شود.
در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت آمده است: پس از سالها مماشات با رژیمهای سوریه و ایران که حاصلی جز افزایش جنایتهای جنگی و جنایت علیه بشریت نداشته است، هدف قرار دادن و از کار انداختن پایگاهها و مراکز حملات شیمیایی و ماشین جنگی دیکتاتور سوریه خواست مبرم همه مردم و آزادیخواهان این کشور است. این در راستای پایان دادن به فاجعه تاریخی سوریه است که بایستی با بیرون انداختن فاشیسم دینی حاکم بر ایران و پاسداران و مزدورانش از سوریه و عراق و یمن تکمیل شود. خلع ید از پدر خوانده و حامی اصلی تروریسم در جهان امروز، لازمه صلح و آرامش و رخت بربستن بنیادگرایی و تروریسم در منطقه و جهان است.

تصمیم دونالد ترامپ برای حمله به پایگاه هوایی رژیم اسد حمایت سریعی را از جانب سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات کسب کرد.
سناتور مک‌کین و سناتور لیندزی گراهام در یک بیانیه مشترک اعلام کردند:‌ «برخلاف دولت قبلی اوباما، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در یک لحظه سرنوشت سازدر سوریه دست به‌عمل زد. ما تخصص و حرفه‌یی بودن نیروهای مسلح آمریکا را که حملات امشب در سوریه را انجام دادند مورد ستایش قرار می‌دهیم. اقدام آنها بر اساس فرمان فرمانده کل پیام مهمی می فرستد که آمریکا دیگر در مقابل اسد بدون عمل نخواهد ایستاد.

سناتور مارکو روبیو نیز گفت:‌ دونالد ترامپ برای اسد و کسانی که او را تقویت می‌کنند روشن ساخت که روزهای ارتکاب جنایات جنگی همراه با مصونیت تمام شده است.
واشینگتن اگزمینر گزارش داد، سناتور چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا و نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان از حملة هوایی ترامپ به سوریه حمایت کردند.
سناتور شومر در بیانیة خود گفت: «تضمین این که اسد بداند وقتی چنین جنایات فجیعی انجام می‌دهد، قیمت آن‌را خواهد پرداخت، اقدام درستی است».
نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که حملة امروز پاسخ مناسب به استفادة رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی است.
هم‌چنین سناتور دموکرات بیل نلسون گفت: «من از حملة دولت (آمریکا) علیه پایگاه هوایی که حملة شیمیایی را انجام داد حمایت می‌کنم».

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیة خود، گفت: «این اقدام مناسب و درست بود. این حملات تاکتیکی برای رژیم اسد روشن می‌سازند، در حالی که علیه مردم سوریه دست به جنایت می‌زند، دیگر نمی‌تواند روی بی‌عملی آمریکا حساب کند».
پل رایان افزود: «حل و فصل بحران چند سالة سوریه یک مأموریت پیچیده است، اما بشار اسد باید مورد حسابرسی قرار گیرد و کسانی که او را توانمند می‌سازند باید متقاعد شوند که مسیرشان را تغییر بدهند. من در انتظار آن هستم که دولت در این تلاش، با کنگره وارد تعامل بیشتری بشود».

سناتور باب کورکر رئیس کمیتة روابط خارجی سنای آمریکا، گفت: «وقتی دیکتاتور سوریه بشار اسد بی‌رحمانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم خودش را شکنجه و کشتار می‌کرد، ایالات متحده و جامعة جهانی بی‌عملی در پیش گرفتند. من (دونالد) ترامپ را به‌خاطر اتخاذ این اقدام قاطع بعد از تازه‌ترین حملة شیمیایی، تشویق می‌کنم

سناتور بن کاردین رئیس دموکراتها در کمیته روابط خارجی سنا نیز ضمن استقبال از حملات به پایگاه هوایی رژیم اسد، برلزوم برکناری دیکتاتور سوریه تاکید کرد و خواهان حسابرسی از او شد.

اد رویس رئیس کمیتة امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته با صدور بیانیه‌هایی از حمله به پایگاه هوایی اسد استقبال کردند و آن‌را اقدام مناسبی در پاسخ به جنایت شیمیایی اسد دانستند.
الیوت انگل در بیانیة خود بر لزوم برکناری اسد تأکید کرد.

رژیم آخوندی که در رسانه‌های رسمی خود از حمله موشکی به پایگاه هوایی دیکتاتور به عنوان «حمله موشکی غافلگیرانه آمریکا» نام می‌برد، با غیظ اعلام کرد این حملات خطرناک و مخرب توصیف کرد.

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنای آمریکا بر لزوم حمایت و تسلیح ارتش آزاد سوریه و برکناری اسد تأکید کرد، و گفت: «با کنار زدن اسد، یکی از بدترین جنایتکاران جنگی در تاریخ معاصر، حذف خواهد شد...».
وی در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز گفت، حمله به پایگاه هوایی رژیم اسد، باید فقط اولین گام علیه این رژیم باشد.
سناتور مک‌کین هم‌چنین خواهان ایجاد مناطق امن برای پناهندگان سوری شد.

سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری نیز در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصریح کرد که امروز اسد، رژیم ایران، حزب‌الله و دیگران درک می‌کنند که باید ارزیابی جدیدی از تهدیدات بکنند... آنها تاکنون فکر می‌کردند که می‌توانند هر کاری را که می‌خواهند انجام بدهند و به جز (صدور) یک نامة تند سازمان ملل، اتفاقی نخواهد افتاد. آنها اکنون می‌فهمند که عواقبی می‌تواند وجود داشته باشد؛ از جمله از دست دادن جنگنده‌ها و تأسیسات مهم و استراتژیک.