آتش سوزی هورالعظیم و پیامدهای فاجعه بار آن برای استان خوزستان

 

بحران حاد آلودگی هوای درشهرهای خوزستان که به دنبال آتش سوزیهای هور العظیم درهاله یی از دود محو شده اند و این وضعیت، که نتیجه سیاستهای ویرانگر حاکمیت آخوندیست، هموطنانمان در این خطه را حتی از آب و هوای سالم نیز محروم کرده است.

هور العظیم یا تالاب بزرگ در استان خوزستان و در دو طرف مرز ایران و عراق که در جهان نیز از خصوصیات ویژه ای برخوردار بوده است، اما در حاکمیت آخوندی از جمله به خاطر سد سازیهای بی رویه بخش بزرگی ا‌ز آن نابود شده و به تخریب گسترده زیست‌بوم این تالاب منجر شده است.
کارگزاران رژیم در باره نابودی این تالاب از سالها پیش هشدار داده اند اما عملکرد های این رژیم ضد ایران و ایرانی آخوندی که جز به منافع و بقای خود به چیزی دیگری فکر نمی کند این تالاب را هم مانند دهها تالاب دیگر در ایران بسوی نابودی کامل پیش برده است خشک شدن بخشهای وسیعی از این تالاب اکنون عامل توفان های ریزگرد و گرد و غبار و شن با غلظت بیش از ۲۱ برابر حد مجاز در شهرهای خوزستان است.
 بیش از یکماه است که آتش سوزی تالاب هور العظیم که نفس مردم اهواز و چند شهر دیگر خوزستان را به شماره انداخته و بارها برخی از شهروندان را راهی بیمارستانها کرده است ؛ آنطور که کارگزاران رژیم می گویند از قسمت های عراقی تالاب شروع شده است، و از همان روزهایی ابتدایی وسعت آتش سوزی از ۱۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار رسید. و اینک از ۲۴۰ هزار هکتار وسعت تالاب در خاک عراق ۱۸۰هزار هکتار آن در آتش می سوزد.
اما کارگزاران رژیم دست روی دست گذاشتند تا آتش سوزی به بخشهایی از تالاب که در ایران است سرایت کرد. و اکنون به وسعتی بیش از ۲۸۰۰۰ هکتار رسیده است.
به اصطلاح مدیران بحران در خوزستان پس از آنکه ۱۲ روز از شروع آتش سوزی می گذشت وارد کار شدند و دو هلی کوپتر و بعداز مدتی یک هوایپمای آب پاش را برای خاموش کردن آتش سوزی وارد کردند و وعده دادند که ظرف دو روز، آتش سوزی را مهار و خاموش می کننداما نه تنها تالاب خاموش نشد بلکه وسعت آتش، ۱۸ هزار هکتار را در همان روزها سوزاند و کارگزاران رژیم در شهرهای حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان را مجبور کرد تا تمام بانک ها و اداره ها را به دلیل افزایش غلظت دود حاصل از آتش سوزی در هورالعظیم تعطیل کنند.
یک رسانه رژیم نوشت:‌ مسئولان به دلیل این که آتش سوزی را در خانه همسایه دیدند و اهمیتی ندادند، مقصرند. آنها زمانی برای خاموش کردن آتش اقدام کردند که دیگر کار از کار گذشته بود.
طرح های کارگزاران رژیم برای رها کردن آب سد کرخه در تالاب و یا ورود زمینی به خاک عراق برای خاموش کردن آتش سوزی در قسمت عراقی تالاب تا آتش سوزی در قسمت ایران هم کنترل شود،‌ بدلیل مین روبی نشدن زمین ها رد شده است و چند روز است کارگزاران رژیم همان اقدامات محدود خود را برای خاموش کردن آتش سوزی تالاب متوقف کرده اند.
شدت آتش سوزی علاوه بر تخریب مناطق کشاورزی و دامپروری در منطقه، زندگی را برای ساکنان شهرهای اطراف از جمله هویزه، رفیع، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان، ماهشهر و خور موسی بسیار سخت کرده است و مشکلات تنفسی بدلیل دود آلوده آتش سوزی تالاب جان مردم را به لب رسانده است.
اینک اهواز و سایر شهرهای خوزستان در هاله ای از دود محو شده اند و رنگ خاکستری گرد و غبار این بار جای خود را به رنگ سفید دود غلیظی داده است تا برای خوزستانی ها ثابت شود باید با این معضل جدید و حل نشدنی همچون گرما، گرد و غبار، خشک شدن رودخانه و تلف شدن نخل ها هم کنار بیایند.