ایران- اوجگیری چند باره قیمت کالا های اساسی

بحران معیشتی در حاکمیت سرکوبگر آخوندی با فرارسیدن ماه رمضان و فصل گرما یکبار دیگر به موضوع و دغدغه فکری میلیون ها خانوار ایرانی تبدیل شده است. درحالیکه حاکمیت ولی فقیه در دوران نمایش انتخابات با ورود عامدانه اجناس به بازار و پائین آوردن قیمت پاره ای از اجناس و اقلام خوراکی، تلاش نموده بود تا مردم را به پای صندوق های رای بکشد؛ اکنون با گذشت چند هفته از این نمایش مسخره، بازار نه تنها به حالت قبلی بازنگشته است، بلکه فراتر از آن با رشد بی سابقه قیمت مواد غذایی نیز روبرو شده است.

دراین رابطه خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم (۲۰ خرداد ۱۳۹۶) در گزارشی از جمله نوشت: « در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۱.۹ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۱ درصد و گوشت مرغ ۰.۷ درصد افزایش داشت. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه کرده و در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز معادل ۰.۷ درصد، سیب زرد ۷.۲ درصد و گیلاس ۲.۱ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت سیب‌زمینی معادل ۰.۷ درصد، پیاز ۴.۲ درصد و سبزی‌های برگی ۸.۷ درصد افزایش داشته است».

این وضعیت بحرانی در حالی است که میلیون ها تن از هموطنان امان و بویژه اقشار ضربه پذیر اکنون بدلیل گرانی سرسام آور و تورم افسار گسیخته ناچار به حذف مواد غذایی اصلی مانند گوشت، میوه ها ، برنج، نان، سبزیجات و مواد لبنی از سفره های خود شده اند.
همچنین در حالیکه به گفته پاسدار قالیباف اکنون در دیکتاتوری خامنه ای « ۱۰ میلیون نفر» در فقر مطلق بسر می برند، روز گذشته دیکتاتوری ولی فقیه از ارسال ۵ همواپیما مملو از محموله غذایی به قطر خبرداده است. در این رابطه سخنگوی هواپیمایی ملی ایران، به خبرگزاری فرانسه گفت « محموله‌ای حاوی حدود ۹۰ تن مواد غدایی، ازجمله میوه و سبزیجات، توسط پنج فروند هواپیما از ایران به قطر ارسال شده‌اند». وی سپس ادامه می دهد: « امروز هواپیمای دیگری نیز راهی قطر خواهد شد».

به موازات این واقعیات  ، براساس جمعبندی بانک مرکزی حکومت، قیمت ۹ گروه غذایی طی سال گذشته رشد نجومی را به ثبت رسانده اند. این گزارش در ادامه می افزاید: « قیمت گروه لبنیات در یک سال منتهی به هفته مورد گزارش (یک سال اخیر) ۷.۲ درصد، تخم‌مرغ ۲۸.۶ درصد، برنج ۲۳.۱ درصد، حبوب ۲۲.۷ درصد، میوه‌های تازه ۳۲.۶ درصد، سبزی‌های تازه  ۳۱.۹درصد، گوشت قرمز ۱۶.۹ درصد، گوشت مرغ ۹.۷ درصد، قند و شکر ۱۵.۹ درصد، چای ۲۰.۳ درصد و روغن نباتی ۸.۲ درصد افزایش یافته است».