کنفرانس مطبوعاتی مشترک مایک پمپئو و دومینیک راب

کنفرانس مطبوعاتی وزرای آمریکا و انگلستان: تأکید بر تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان روز چهارشنبه ۲۶شهریور تأکید کرد: «ما به سازمان ملل متحد برمی‌گردیم تا تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کنیم به‌طوری‌که هفته آینده تحریم تسلیحاتی دائمی بشود. ما عمیقاً بر این اعتقادیم که این برای همه ملتها بهتر است. تمدید این تحریم تسلیحاتی نمونه‌ای است از این‌که ما در خاورمیانه چگونه کار می‌کنیم. رژیم ایران کماکان بزرگترین دولت حامی تروریزم است و ما باور نداریم که آنها بتوانند به تجارت سلاح بپردازند».
دومینیک راب وزیر خارجه انگلستان نیز گفت: «ما کاملاً توافق کردیم که رژیم ایران هیچگاه و هرگز اجازه نخواهد داشت سلاح اتمی کسب کند».
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران گفت: «اگر شکست دیپلماتیکی بوده به زمان امضای برجام برمی‌گردد که در ۲۰۱۵ رخ داده است که آنها وارد این توافق شدند. آنها برای زمان کوتاهی این توافق را کردند که ۵سال بود. و حالا به پایان آن رسیده‌ایم و حالا می‌گذارد این بزرگترین دولت حامی ترور در جهان بار دیگر تجارت سلاح داشته باشد».
پمپئو افزود: «کاری که دولت قبلی درست انجام داد؛ شرایط و مقرراتی ایجاد کرد که مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه۲۲۳۱، هر کشوری که این حق را دارد که بگوید ما خواهان تحریم‌هایی که قبل از این اعمال شده می‌باشیم که آنها را برگردانیم.
این کاری است که ما می‌کنیم و فکر کنم رئیس جمهور[سابق] به مردم آمریکا طی سخنانی در ۲۰۱۵ گفت که وقتی ما به این برسیم که دیگر فایده ندارد، ما نیاز به کشور دیگری نداریم که با ما همراه شود و تحریم‌ها باز می‌گردند. هیچ شرط و شروطی ندارد که این اعمال شود، فقط این روشن است که هر کشور درگیر، حق دارد این تحریم‌ها را بازگرداند و این کاری است که ما می‌کنیم.
ما هم همه کارهایی که می‌توانیم را می‌کنیم تا تضمین کنیم این تحریم‌ها اعمال بشوند.
من به یاد دارم که وقتی وزیر خارجه شدم وقتی آمریکا این تصمیم در رابطه با برجام را گرفت کسانی بودند که گفتند این تحریم‌ها جواب نخواهد داشت. اما هر کس که وضعیت مالی رژیم ایران را امروز ببیند؛ واقعیت این است که آنها دیگر نمی‌توانند منابع مالی را داشته باشند که حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعی در همه جا را تأمین کنند و فعالیت‌های بدخواهانه را تأمین کنند.
زیرا که این منابع مالی به‌شدت کاهش یافته‌اند و توانایی آنها برای وارد کردن آسیب، طی این سالیان به‌شدت کاهش یافته و من فکر می‌کنم ما در این زمینه با وجود آنچه که دنیا می‌گفت اتفاق می‌افتد، بسیار موفق بوده‌ایم .این تصمیم درستی بود که رئیس جمهور در مه ۲۰۱۸ گرفت».
دومینیک راب در پاسخ به خبرنگاران گفت: «ما در رابطه با ایران و تهدید ایران هم در زمینه اتمی و هم فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه با نظر آمریکا مشترک هستیم.
موضع آمریکا در رابطه با برجام روشن است و دلایل این مشخص است.
من بر این باورم که ما همیشه از موضع آمریکا در این‌باره و سایر موارد استقبال کرده‌ایم.
ما معتقد نیستیم که برجام به هیچ عنوان یک توافق کاملی بوده و باید به یک توافق جامع تر برسیم و فکر کنم این دقیقاً موضع آمریکا هم هست».