نیویورک تایمز: رژیم ایران همچنان در صدر اعدام نوجوانان است

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه پنجم بهمن با عنوان ”رژیم ایران همچنان در صدر اعدام نوجوانان است”. نوشت: ”روز دوشنبه عفو بین الملل گفت به رغم بهبود قانونی حمایت از کودکان و تعهد در بیش از دو دهه قبل برای پایان دادن به اعدام نوجوان کمتر از 18 سال، رژیم ایران همچنان در صدر اعدام کنندگان نوجوان قرار دارد. عفو بین الملل در گزارشی جدید خود گفت که اسناد اعدام حداقل 73 نوجوان از 2005 تا 2015 را دارد و اینکه 160 نوجوان در صف اعدام کشور در حال رنج کشیده هستند.

نیویورک تایمز افزود: ”در حقیقت، گزارش عفو بین الملل میگوید، این تغییرات تلاشهایی توسط مقامهای رژیم ایران برای سفید سازی کردن، ادامه نقضهایشان نسبت به حقوق کودکان و برگرداندن انتقادات در مورد سابقه مخوفشان بعنوان آخرین اعدام کنندگان نوجوان در جهان میباشد“.
نیویورک تایمز همچنین نوشت: ”در میان گروههای حقوق بشری شک کمی وجود دارد که رژیم ایران نسبت به کشورهای دیگر، بیشترین تعداد اعدام نوجوانان را دارد“.
مایکل بوچنک (Michael G. Bochenek)، یک مشاور ارشد بخش حقوق کودکان در هیومن رایتس واچ در مطلبی در وب سایت خود در ماه آوریل نوشت: ”رژیم ایران تقریبا بطور قطع در صدر اعدام کنندگان نوجوان میباشد“.
بومدوها، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل در بیانیه ای که همراه با گزارش منتشر شد گفت: ”این گزارش نشان میدهد که چگونه رژیم ایران بیشرمانه حقوق نوجوانان را نادیده میگیرد”
خانم الیز اورباخ، یک کارشناس رژیم ایران در عفو بین الملل شاخه آمریکا، گفت: ”رژیم ایران نوجوانان را اعدام می کنند. اگر کسی در سن 15 سالگی مرتکب جرمی میشود و تا سن 21 سالگی اعدام نمیشود (و بعد اعدام میشود)، یعنی اینکه بعنوان یک نوجوان متخلف اعدام شده است“.
وی افزود: این گزارش بر پایه اطلاعاتی است که از مخالفین اعدام و مدافعان حقوق بشر در ایران و بعلاوه وکلا و اقوام نوجوانانی که محکوم به جرمهای مهم در ایران شده اند به دست آمده است.
 خانم اورباخ افزود”اینک که رژیم ایران از یک دوره تحریمهای بین المللی خارج میشود و در جستجوی پذیرش وسیعتر میباشد، گروههای حقوق بشری امیدوارند مقامهای رژیم ایران درک کنند که آنها باید در انطباق با استانداردهای حقوق بشر بین المللی عمل کنند“. سالهاست که رژیم ایران در میان بالاترین کشورهای اعدام کننده جهان درجه بندی شده است. در ماه ژوئیه، عفو بین الملل گفت معتقد است که مقامهای رژیم ایران 694 نفر را در هفت ماهه اول 2015 اعدام کرده اند که برابر با سه نفر در روز میباشد.
نیویورک تایمز افزود: ”در مورد گزارش عفو بین الملل از مقامهای رژیم ایران کسی برای اظهار نظر در دسترس نبود. درخواستهای پاسخ از طرف نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک هم بدون جواب باقی ماند. مقامهای قضایی رژیم ایران قبلا گزارشهای عفو بین الملل در مورد استفاده از اعدام را بعنوان این که سندیت ندارد و فاقد اعتبار است رد کرده بودند.
نیوز ویک باعنوان ” عفو بین الملل میگوید به رغم رفرمها،160 نوجوان در صف اعدام در ایران قرار دارند و رنج می برند”. گزارش عفو بین الملل را منعکس کرد.