ناهید همت آبادی - زندگی را ذبح نباید کرد

اگر شگفتی  و بهت  از خروش  دلیرانه  سلحشوران  اشرفی  و صعوبت  استقامت  و وفاداری  سربداران راهشان ، امان و آسایش  دل  بیقرارم  را یکجا ـ مثل حالا ـ از من  دریغ  ندارد ، سرانجام شاید روزی قلم  بدست  بگیرم  و با همه  ناتوانی  واژه  ها و ناچیزی  دانسته  ها و دانش  خویش ، گوشه کوچکی  از آنچه  را که  درعصر مجنونی  حاضر و از بی  جربزگی  رجاله های جبار جهان ، برمردم  ومیهن مان  گذشته  و میگذرد را بسادگی  اما باصراحت  به نگارش  درآورم .

اما چگونه یا چه وقت ، راستش  اینرا هیچ نمیدانم  زیرا از شدت  اندوه و آشفته  دلی ، نه حوصله  آن  دارم  با کسی جز با زبان  سکوت  سخن  بگویم  و نه  چون  سالهای  خیلی  پیش ، سر آن  دارم  سهم  بی صبری  خود را از خلال  مشبک های ظریف  ضریح  قدیسان  به  بلندای  رواق  حرمین  به زمزمه  باز خوانم . تازه هیچ  هم  نمیخواهم  بعضی  از آدمها نیز با کثرت  پوچی های  گریبانگیر و وسعت  بی  حاصلی روزمره ، از رنج و بیتابی ام  آگاه  شوند . بهمین خاطر پس از پرواز پرستوهای  خونین پر آزادی ، وقتی کسی  از سر سادگی  از من پرسید چرا اینقدر غمگین  و دگرگون  حالم ، اول  هیچ  نگفتم  که  بغض  همه  سالها را حالا توی  دلم  میگریم  اما انگار کسی  یکهو نهیب  زد به   من  و  بدنبال  او من  هم  ناخواسته  داد زدم ، آی آدمها .....  من   اصلا کار ندارم که  شما در ساحلی  آرام نشستید یا در برج  بلند عاج ، من فقط  میترسم   ندانستن نا خواسته ی مسأله ها ، ذهن  و فکر شما را طوری آزرده  و سرخورده  نموده  و مثل  خوره روحتان را ذره ذره جوری خورده  که  بی جستن  علت  و هر چاره کار ناچار به روزمرگی  و ذبح  زندگی  روی  کرده  باشید وگرنه  اصلا  مگر میشود بهمین  سادگی  نشست  و بی  اعتنا تماشاگر بود وقتی دهها پیکر پاک  پیر و جوان  بیگناه  هر روز بر تیرک دار آویخته رقصان  است . مگر میشود شاهد فقر و شقاوت  بیحد تحمیلی  دستار برسران بر همه  اقشار مردم  ایران  بود و بی  هیچ  شرم  انسانی  از کنار آن رد شد . 

 هرگز نمیتوان  بر کودکان  روزهای کار و دربدری  و شبهای  کارتن  خوابی  خیابانی  چشم  بست ، در رؤیای  هراسناک  کودکانه شان  سهیم  نبود و در این  سرزمین خونبار سوخته ، از معبر حیات ـ  مرحله  آگاهی  تا مرگ ـ  با آرامش  خیال  و بی  هیچ  دغدغه  عبور و زندگی  را ذبح  کرد . من که باور نمیکنم  جز دست  آموزان  خون  آشام  فقاهتی ، دیگر کسی  شاهد اینهمه  جرم  و فساد  در سرزمین  زادگاه  خویش  بوده  و اگرچه  بلاواسطه  از آن  گزیده  نباشد اما به  ابعاد  فاجعه  آمیز آن نیز  نیاندیشد و چشم  بسته  و بی  تفاوت  از کنار آن  عبور کند . برای همین  میخواهم  حالا جرأت  و جسارت را یکجا جمع کرده  و بی هیچ  ادعا یا چشمداشت ، روی  سخنم  را بسوی  همه  آزاد مردان  و زنان  وطنم  برگردانم  و از آنها  سخت  صمیمانه  بخواهم  از فکر زوال  و زدودن  گورزادان  عمامه دار غاصب  ایران  و  نیز خاکسپاری  تاریخی  آنان  لحظه ای  باز نمانند و تا سر این  خصم  انسان و زمان  را یکسره  بر سنگ  نکوبند از پای  ننشینند . در پیچ  و خم  این  راه اما تا مقصد اگر هر مسأله ، شاید گره ای  پیچیده  و حتی  سهمی  از ناباوری یا نادانستن  نیز باقی  باشد باید  آنرا بی رو در بایستی  به  سیاق  ضرب المثل  فارسی ” روی دایره “  ریخت  تا برای  برخاستن  دیگر باره ـ که  روزهای  بهمن  روزگار باز برخاستن  است ـ هیچ  مانع  و تضاد ذهنی  یا عملی ، سد این  راه  صعب  اما در هم کوبیده  نباشد .

 عصر نو پای جدید نیز رایت  افراشته ، تاریخ  نوین  متحول  در مسیر تکامل و ترقی  شتاب  برداشته  و زمان  آبستن  بسیار حوادث  خواهد بود . در محاط  و ابعاد چنین  روزهای  بس  حساس  و خطیر شایسته  هیچیک  از ما هم  نیست  که  در حاشیه  مجموع  حوادث  و خیزش های  میهن  و جنبش های  منطقه ای  لنگ  لنگان  برویم  و بخصوص از فاجعه های  جاری  در میهن مان  نیز لحظه ای  غافل مانده و همچون  عابران  خواب آلوده  و خمود سربراه ، در سکون  اندیشه  و عمل ، وظیفه  و سهم  ضروری  انسانی  خود را در برابر تاریخ ، میهن  سوخته و اسیر و مردم  ستمدیده  ادا نکنیم . حضور بی وقفه  مقاومتی  دیرپا ، سراسری  و عمیقا سازمانیافته ، موهبت  تاریخی  و تجربی عظیمی برای  میهن  بوده که  هم  آرامش  مرگبار جزیره  ثبات  شاه  را درهم  ریخت  و هم  شیخ  شیاد جنایتکار را از سریر سلطنت  آخوندی  به  فرودست  کشیده  وپایه های  بارگاه  خلافت  سلف او را نیز چنان  متزلزل  و سست نموده که نه  تنها خود وحشی  وحشت زده اش  بلکه  ستوران  خون آشام دست آموزش  هم حالا همگی یک  درد و یک  دغدغه  خاطر بیش  ندارند که  همانا حضور جدی  همین  مقاومت  بی همتاست  که  فراز  باور آرمانی و بلوغ تولد نوین  انسانی  آن  در ” قهرمان شهر اشرف “ تبلوریافته  وارکان  منبر ارتجاع  و پا منبریهای  وطنی ـ فرنگی  استعمار کهنه  و نو را نیز به لرزه  و ریزش  واداشته است . دیدن  و تجربه  هشت  ساله  رشادت ، استقامت  و میهن پرستی  پیشا هنگان  اشرفی گرچه  شگفتی  و تحسین  آزادگان شریف  و پر شور سراسر گیتی  را برانگیخته  اما  جای  تعجب  هم نیست  اگر کابوس دردناک  شب  و روز رژیم  تنها ” بودن یا نبودن“  اشرف  و اشرفیان شده است  زیرا درک  و باور این  آرمان  و ایمان  ، پایمردی  و شرف  در قاموس  فرهنگ  عقب مانده  و دجالیت  ملایان  بی تعریف  و نامفهوم  است . بر اصل همین  وحشت  و هراس  سرکرده  جلادان  و مزدورانش  از مقاومت  مردم ایران ، بویژه  سلحشوران مجاهد در اشرف ، هر سوزن و تلنگر بهر نوع  و شکل  به  صورت  و تن  فرتوت  رژیم  ملایان ، هر خیزش  و قیام در ایران  و حتی  خشم  فریاد بلند انتقام  در هر جای  جهان ، مرگ  محتوم  غاصبان  وطن  را سرعت  خواهد  بخشید .  تکرار هزارباره  اینکه  سرنوشت  مقدر ما را ” از ما بهتران و سیاست بازان جهان “ رقم  خواهند زد، جز تبلیغ   و تلقین  پدیده  شوم  استعماری  نیست  که  هر چند  ده  سال  یکبار در راستای  سلب  استقلال  و اراده  ملی  برای  تحمیل  حکومتهای  دیکتاتوری  و به  تبع  آن  چپاول  ثروت  و سرمایه های  وطن  توسط  جاسوسان  و پا بوسان  چکمه  و نعلین  نشخوار میشود . اما ما...... ما که  اینک  شاهدان  صادق  جنبش  و قیام های  منطقه ای  هستیم ـ که نوید فتح  تاریخ  نوین  است  ـ  ما که در آستانه  بهمن  از شوق  شهامت  و شور قیام  دلاوران  اشرف  نشان در ایران  شوریده  دل و مغروریم ، ما که  از گستردگی  بسیار بال  سیاسی  مقاومت  ایران  با رهبری  هوشمندانه  مریم  و حمایتهای  جهانی  از آن  سرشار و سرافرازیم  و ما که بویژه  بر آستان رشادت  و پایداری  غول آسای  اشرفیان  سر تعظیم  فرو آورده  و به  تک تک  آنان  مینازیم و می بالیم ، بگمانم  نباید لحظه ای  را هم  به  خمودی  و سکوت  بگذرانیم . در آستانه  بهمن  دیگر باید مانند مردم  ایران ، همه  ماههای  سال را نیز انگار بهمن ، با انگیزه  شیردلان  اشرف  به  قیام  و اقدام  سیاسی  در حد  توان  برخیزیم . در این  سر بالایی  سخت  آخر که  بزودی  رایت  پیروزی  و آزادی  را بر قله  البرز خواهیم  نشاند ، دریغ انگیز است  و حیف که اگر پا سست کنیم ، مصمم  از جای  نجنبیم  و خدای  ناکرده  زندگی  را بی  انجام  وظیفه ، رسالت  و ادای  سهم  ضروری  در قبال  تاریخ  و میهن  ذبح  کنیم .