فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۷۵ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۷۵ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است

•    زالی، تهران هنوز شکننده است. بی تردید کنترل بیماری در کشور بدون جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان پذیر نیست
•     دانشگاه پزشکی اردبیل: آمار بالای بستری‌های همچنان ادامه دارد تاکنون موفق به کاهش یا قطع زنجیره در استان نشده ایم. ظرفیت بستری بیماران در ICU تکمیل شده و این بخش‌ها پاسخگوی تعداد بالای بیماران بدحال نیست
•    دانشگاه پزشکی شیراز: آمار فوت امروز ۳۶ نفر بوده و تعداد کل جان‌باختگان به ۲۵۶۱ نفر رسیده است
•    یک خبرگزاری حکومتی: در مازندران در همین روزها شاهد افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستیم

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۵ شهر از ۱۷۵ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۶۹۵۳ نفر، در آذربایجان غربی به ۶۵۴۰ نفر، در البرز به ۴۶۹۰ نفر، در اردبیل به ۲۰۲۲ نفر، در اصفهان به ۱۰۰۸۵ نفر، در ایلام به ۱۸۴۰ نفر، در تهران به ۴۳۳۱۱ نفر، در خراسان جنوبی به ۱۵۹۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۲۳۲۵ نفر، در خراسان شمالی به ۲۷۳۳ نفر، در خوزستان به ۹۲۷۰ نفر، در سمنان به ۲۵۷۴ نفر، در فارس به ۵۰۸۲ نفر، در کرمان به ۳۵۶۹ نفر، در گلستان به ۴۴۴۲ نفر، در گیلان به ۵۸۳۶ نفر، در مرکزی به ۳۴۹۸ نفر، در همدان به ۴۳۵۰ نفر و در یزد به ۳۰۹۷ نفر رسیده است.

روحانی که پیش از این میگفت ما در مهار کرونا از کشورهای اروپایی جلوتر بوده ایم، امروز گفت «شرایط مهار کرونا در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته غربی شرایط بدتری نیست و در مقایسه با برخی از کشورها شرایط ما بهتر است. با یک برنامه‌ریزی خوب در دو هفته توانستیم تا حدی شرایط را کنترل کنیم. خراسان رضوی در چهار هفته گذشته شرایط بسیار بدی داشت اما امروز به تدریج به شرایط نرمال برمی‌گردد».

در تهران، زالی رییس ستاد کرونا گفت: «شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی‌های شتابزده می تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه شود. تهران گرانیگاه کنترل کووید ۱۹ است و بی‌تردید کنترل این بیماری در کشور بدون مهار و جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان پذیر نمی شود» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۳ آذر).

در فارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «آمار فوت امروز ۳۶ نفر بوده و تعداد کل جان‌باختگان به ۲۵۶۱ نفر رسیده، ۱۶۲۴ بیمار هم در بیمارستانها بستری هستند که از این تعداد ۳۱۷ نفر در ICU هستند» (تلویزیون رژیم ۱۳ آذر).

در کرمان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: «با جان باختن ۲۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از آغاز این اپیدمی به ۲۰۰۵ نفر رسید» (ایسنا ۱۳ آذر).

در اردبیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: “متأسفانه آمار بالای بستری‌های روزانه همچنان ادامه دارد و تاکنون موفق به کاهش یا قطع این زنجیره در استان نشده ایم. ظرفیت بستری بیماران در ICU تکمیل شده است. از زمان افزایش شیوع این بیماری تعداد تخت‌های ICU افزایش یافته ولی با این وجود پاسخگوی تعداد بالای بیماران بدحال نیست. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر از بیماران جان خود را از دست داده اند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۳ آذر).

در آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: «حدود ۱۱۷۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۳۰۰ نفر در ICU و ۱۳۰ نفر نیز زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۳ آذر).

در مازندران، «دیروز یکی از اعضای ستاد کرونا اعلام کرد زنجیره انتقال شیوع این بیماری با محدودیت هایی که ایجاد شده قطع شده در حالی که این روند در مازندران معکوس است و شاهد افزایش بیماران هستیم و تاکنون ۸۹۳ بیمار در بستری هستند» (ایسنا ۱۳ آذر).

خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «اگر پیک چهارم در زمستان اتفاق بیفتد، قطعا از پیک‌های قبلی بدتر خواهد بود» (ایسنا ۱۳ آذر).
 
در البرز، فرماندار کرج نسبت به بازگشایی‌های شتاب‌زده و شیوع مجدد کرونا هشدار داد و گفت: موج شرایط کرونا در کرج هنوز ناپایدار است، بنابراین فعالیت مشاغل پرخطر کماکان محدود خواهد بود» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۳ آذر).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۳ آذر ۱۳۹۹ (۳ دسامبر ۲۰۲۰)