بحران مجدد سیاسی در اوکراین

خبرگزاری رویتر از کیف در روز پنجشنبه گزارش داد که یولیا تیموشنکو، رئیس جمهور اوکراین از پذیرفتن شکست در برابر ویکتور یانوکوویچ، در جریان مبارزات انتخاباتی این کشور خودداری کرد و اوکراین را بار دیگر به آغوش هرج و مرج سیاسی روانه کرد.

چند دقیقه پس از حضور وی در جلسه کابینه، معاون اول خانم تیموشنکو به خبرنگاران گفت که او تمایلی به فراخوان رهبر اپوزیسیون مبنی بر پایین آمدن از کرسی اش ندارد. او اضافه کرد دولت مبنایی برای استعفا ندارد.
با سرپیچی تیموشنکو از پایین آمدن از قدرت، چشم انداز یک کارزار درگیری میان این دو حریف که تا قبل از انتخابات هفت فوریه سراسر به اتهام و فحاشی به یکدیگر مشغول بودند، بار دیگر زنده شد. در این انتخابات یانوکوویچ با اختلاف 3.48 درصد آرا برنده شد. هواداران یانوکوویچ که گفته می‌شود خواهان روابط بهتر با مسکو است، اکنون باید تیموشنکو را با یک رای عدم اعتماد در پارلمان از مسند قدرت به زیر بکشند.
اما تیموشنکو، آرشیتکت انقلاب نارنجی طرفدار غرب در سال 2004، هم‌چنان می‌تواند خود را بر قدرت حفظ نماید تا زمانی که یک ائتلاف پارلمانی جدید در اوکراین شکل بگیرد. اما از آن جا انتخابات این بار اوکراین تحت نظارتهای بسیار انجام شده است، به نظر می رسد که دولتهای غربی به زودی به برنده تبریک بگویند.