مصاحبه سی ان ان با بان کی مون: اسد به عنوان جنایتکار جنگی باید محاکمه شود

گرسنگی دادن به مردم سوریه توسط بشار اسد مصداق جنایت جنگی است. وی باید به دادگاه جنایی بین المللی کشیده شود. این تأکید بان کی مون دبیرکل ملل متحد در گفتگو با تلویزیون سی ان ان است.

تلویزیون سی ان ان از بان کی مون پرسید: اگر در سوریه جنایات جنگی صورت می گیرد جنایتکاران جنگی چه کسانی هستند، چه کسی مشخصاً مقصر ارتکاب این جنایات است؟
دبیرکل سازمان ملل متحد پاسخ داد: برای ما و جامعه بین المللی هفته های بسیار درد آوری بوده که می بینیم مردم بسیاری در مناطق درگیری در محاصره اند. سازمان ملل متحد درحال بسیج فوری است تا کمک های انسانی را تامین کند. من مرتباً بطور علنی و خصوصی خواسته ام، که آنها باید تمامی جاده ها را برای ستون های کمک های انساندوستانه باز کنند. من این را کاملاً روشن ساخته ام که گرسنگی دادن به مردم بعنوان سلاح جنگی، معادل جنایت جنگی است.
ما به تامین کمک های انساندوستانه تا جایی که بتوانیم ادامه می دهیم، اما بسته بودن جاده ها و وضعیت امنیتی بسیار مشکل ایجاد کرده است.

سی ان ان سوال کرد: آیا شما بشار اسد را متهم به جنایات جنگی می کنید؟
بان کی مون پاسخ داد: بله من این را کاملاً روشن ساخته ام این جنایات جنگی خواهد بود. گرسنگی دادن به مردم خود بعنوان ابزاری برای جنگ این یک جنایت جنگی است. من همچنین چند ماه پیش به شورای امنیت گزارش کردم که این مورد باید به دادگاه جنایی ارجاع شود.

سی ان ان پرسید: با توجه به شهرک مضایا، برخی از فعالین کمک رسانی سوری می گویند سازمان ملل درمورد وضعیت مضایا ماه هاست که مطلع بوده و تا ماه ژانویه طول کشیده تا کمک های انسانی تامین شود این تاخیر برای چه بوده؟
بان کی مون پاسخ داد: نگرانی های امنیتی و خطراتی که ناشی از نقاط بازرسی و بستن جاده ها بود مانع ورود سازمان ملل به مناطق تحت محاصره شده است.
چهارصد هزار نفر بطور کامل در محاصره اند. هنوزمردم بسیاری هستند که مناطقی راکه دسترسی به آنها سخت است و درمحاصره اند را ترک می کنند.
شما همچنین باید بدانید که این کار ساده نبوده و بسیار خطرناک است. این دلیلی است که نتوانسته ایم آنطور که انتطار می رود کمکها را برسانیم.

سی ان ان پرسید: نامه سرگشاده ای از طرف کارگران سوری وجود دارد که نوشتند شما می توانستید کار بیشتری بکنید و نکردید. آنها به صراحت سازمان ملل را متهم می کنند از دولت سوریه بدنبال اجازه است. آنها می گویند سازمان ملل متحد سمبل سازش است.
بان کی مون در پاسخ انکار می کند که سازمان ملل با رژیم اسد سازش و تبانی می کند.
مردم سوریه و اپوزیسیون آن بارها سازمان ملل متحد را متهم کردند که با طرحها و اقداماتش به بقای رژیم اسد کمک کرده است.
 
از سوی دیگر، وزیران دفاع قدرتهای بزرگ می گویند درصدد گسترش ائتلاف بین المللی علیه داعش هستند.

تلویزیون العربیه به تاریخ یکم بهمن گزارش داد: وزیران دفاع هفت کشور عضو ائتلاف بین المللی علیه داعش روز چهارشنبه این هفته اجلاس خود را در پاریس، با دعوت به گسترش به تهاجم نظامی علیه پناهگاههای داعش در موصل و رقه به پایان رساندند.
ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری امریکا و فرانسه در این اجلاس اعلام کردند تجهیزات و امکانات نظامی را برای تشدید این جنگ افزایش می دهند.
وزیران دفاع آمریکا و فرانسه در این اجلاس بمبارانهای روسیه علیه اپوزیسیون سوریه را محکوم کردند
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفت روس ها در مسیر استراتژیکی بدی قرار گرفته اند و تا زمانیکه این مسیر تغییر نکند پایه ای مشترک برای همکاری با آنها وجود ندارد.
ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه، نسبت به بمبارانهای روسیه در سوریه را تقبیح کرد و گفت: روسیه به جای تمرکز در داعش اپوزیسیون سوریه را هدف قرار داده است.
او گفت روسیه باید بمباران رزمندگانی را که با داعش می جنگند متوقف کند.
کشورهای عضو ائتلاف بز پیوستن کشورهای خاور میانه و بطور مشخص کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کردند تا در جنگ هوایی و تقویت قدرت زمینی ائتلاف مشارکت داشته باشند.
ائتلاف به اجلاسی گسترده تر برای ائتلافی جدید در هفته های آینده دعوت کرد . قرار است این ائتلاف ابتدا در بروکسل و پس از آن در لندن برگزار شود تا استراژی نظامی ائتلاف ترسیم شود.
دولت اوباما به عنوان رهبری ائتلاف بین المللی همواره به نداشتن استراتژی جنگ و بی عملی متهم شده است.
مشارکت 26کشور در عملیات علیه داعش در سوریه و عراق موضوع جدیدی است که در اجلاس بروکسل بررسی می شود. در این اجلاس تقویت آموزش و تجهیز پیشمرگان کرد، ارتش عراق و نیروهای محلی سنی برای جنگ زمینی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.