ذلت خامنه‌ای در مقابل برجام اروپایی

 

 

درحالی‌که دولت آخوند روحانی در تمامی تبلیغات حکومتی بر ادامه سیاست شکست‌خورده برجام تأکید دارد و درحالی‌که باند مقابل ظاهراً خواستار “تنبیه" اتحادیه اروپا برای اجرایی نکردن تعهدات خود مبنی بر باز کردن کانال “مالی – نفتی" می‌باشد، تازه‌ترین موضع‌گیری کمال خرازی، مشاور خامنه‌ای در شورای دست ساز حکومتی، بنام “شورای راهبردی روابط خارجی" نشان از ذلت، ضعف و عقب‌نشینی‌های ولی‌فقیه زهر خورده رادارند.

خرازی در پاسخ به این سؤال که: «اگر به هر دلیلی سازوکار مالی توسط اروپایی‌ها به نتیجه نرسد،‌ ایران چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند؟» می‌گوید: “ ما کار خودمان را باید ادامه دهیم» . سپس می‌افزاید: «نه این به معنای این نیست که از برجام خارج می‌شویم». ( خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۸ آذر ۱۳۹۷)

این وضعیت متزلزل برای دیکتاتوری خامنه‌ای در حالی است که بنا برداده های طرفین، تا به امروز هیچ آبی از سوی اتحادیه اروپا برای رژیم آخوندی گرم نشده و هرآن چه هست، تماماً در چارچوب “حرف" و بدون “هرگونه تضمین عملی" می‌باشد.

 به‌موازات این واقعیات نیز باید به جوهر سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا اشاره نمود. بنا برداده های رسانه‌ای در اروپا، این سازوکار به‌هیچ‌وجه به “معنای چمدان پول" نیست ، بلکه النهایه آب باریکه ای برای دیکتاتوری خامنه ای است تا از طریق آن به قراردادهای بای بک یا همان “نفت در مقابل غذا" دست بزند.

براین اساس تمامی درآمدهای رژیم آخوندی درزمینهٔ صادرات نفتی و یا غیرنفتی به صندوقی تحت نظارت این اتحادیه سرازیر و سپس از آن طریق کالا و یا غذا به ایران صادر خواهد شد. مضافاً بر این وضعیت به‌غایت تیره ، باید به این واقعیت نیز اذعان نمود که هیچ کشور اروپایی تا به امروز تمایلی برای میزبانی از این “صندوق" نشان نداده و بانک‌های بزرگ اروپایی که منطقاً متولی حراست از سیستم مالی در این اتحادیه می‌باشند نیز به همین میزان علاقه‌ای برای ورود به این بازی بسیار خطرناک، به دلیل وجود تحریم‌های آمریکا را ندارند.

بدین‌سان ملاحظه می‌شود که تحولات فوق در منطق خود دو مؤلفه را به نمایش گذاشته است. نخست عقب‌نشینی‌های خفت‌بار خامنه‌ای از تمامی هارت‌وپورت‌های حکومت مبنی بر خروج رژیم از برجام و دیگری نامتعین بودن هرگونه تضمین “مالی" و یا ”نفتی" از سوی شریک تجاری دیکتاتوری مذهبی حاکم بر میهنمان. 

همچنین این عقب‌نشینی‌های فرسنگی از سوی رژیم آخوندی در حالی انجام می‌گیرد که پیشتر عباس عراقچی اتحادیه اروپا را به صدور “تروریسم" و “قاچاق مواد مخدر" ، در صورت اجرایی نشدن قول و قرارهای اروپا تهدید کرده بود.

سایت حکومتی موج ( ۲۶ آذر ۱۳۹۷) در مصاحبه‌ای با سخنگوی وزارت خارجه حکومت نوشته بود: «این اظهارات عراقچی برای ما معنی و مفهومی ندارد و ایشان چه هدفی از بیان این جملات داشته است؟ آیا به راستی اگر برجام محقق نشود، ایران منطقه را درگیر موج جدیدی از تروریسم، مهاجرت و بحران هسته ای می‌کند؟».