وی در این سخنرانی به تفصیل پیرامون اندیشه های خمینی صحبت کرد و گفت:«قرائت امام که در سخنان، نوشته ها و آثار ایشان از جمله در وصیتنامه آن بزرگوار، کاملاً بیّن و آشکار است، به عنوان حجت و شاخص مورد قبول نخبگان، زُبدگان، مسئولان و آحاد ملت است، البته گاه تفسیر غلطی از دیدگاههای امام ارائه می شود که کار بد و خاطرناکی است.»
خامنه ای آدرس کسانی که «تفسیر غلط» از دیدگاههای خمینی مطرح می کنند نمی دهد. اما واضح است که طرف حساب او کسی است که دیدگاههای خمینی را به شکلی متفاوت از خامنه ای «کاملاً بیّن و آشکار» می داند. خامنه ای عَمد دارد که طرف حساب خود را با اسم و رسم معرفی نکند. اما همگان می دانند که این تنها رفسنجانی است که می تواند «تفسیر» متفاوت از مقام معظم در مورد گفتار و کردار خمینی ارایه دهد. این که کدام تفسیر درست یا نادرست است، نه مساله ولی فقیه است و نه مساله رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام. موضوع فراتر از «تفسیر غلط» از سخنان خمینی است. مساله اصلی «کار بد و خطرناکی» است که خامنه ای آن را بر نمی تابد. یک روز قبل از سخنان خامنه ای، در سایت هاشمی رفسنجانی مطلبی با عنوان «روایت آیت الله از نوشیدن جام زهر» منتشر شد. رفسنجانی در این نوشته تاکید می کند که عبارت «جام زهر را می نوشم» از جانب خمینی یک «انتخاب» «به خاطر مصلحت» بوده است. این همان نکته کُشَنده تر از جام زهر است که خواب مقام معظم را آشفته می کند. خامنه ای می داند که شرایط برای امنیت نظام جمهوری اسلامی بسیار متفاوت تر از 24 سال قبل که خمینی جام زهر آتش بس را نوشید، است. از نگاه خامنه ای نوشیدن جام زهر در شرایط کنونی، امنیت کلیت نظام را زهر آلود می کند و این همان نکته ایست که ولی فقیه «بد و خطرناک» می داند. اما رفسنجانی از نگاه دیگر به موضوع امنیت نظام ولایت فقیه می نگرد. رفسنجانی بر خلاف خامنه ای که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد، عَمد دارد که بگوید «کسانی کشور را به این روز» انداخته اند و چون «نمی توانیم با جهان قهر باشیم و به تکامل فکر کنیم»، باید جام زهر دیگری این بار در مساله اتمی نوشید تا امنیت ولایت با کارت «اعتدال» تامین شود. البته رفسنجانی این را به شکلی بیان می کند که برای خامنه ای قدرت مانور وجود داشته باشد. در «روایت آیت الله از نوشیدن جام زهر» این مسیر به صورت یک سوال و جواب به شرح زیر مطرح شده است.
«سؤال: به عنوان فقط یک سؤال از جنابعالی میخواهم نظرتان را درباره قیاس دو پرونده دفاع مقدس و هسته یی بفرمایید؟ دو پرونده یی که در هردوی آنها حق مسلّمی متوجه ملت و نظام بوده و هست. اگر هر دوی آنها در دو کفه یک ترازو قرار دهیم چه شباهتها و تفاوتهایی میان این دو پرونده میتوانید ببینید؟ آیا میتوان از پرونده دفاع مقدس برای پرونده هسته یی درس بگیریم؟
رفسنجانی:نمیخواهم در این باره صحبت کنم، برای این که الآن میدان داغ تصمیم گیریهاست. اگر بگوییم پرونده دفاع مقدس و هسته یی شباهتی دارند یک نوع پیش داوری است. اگر روزی در این باره بحث شود باید بین ما، رهبری و عقلای قوم شود تا نظام هر تصمیمی بخواهد بگیرد. اما الآن ربطی به هم ندارند.» رفسنجانی که خود را «ما» معرفی می کند، در تدارک روزی است که همراه با «رهبری و عقلای قوم» تصمیم لازم را بگیرند. تفسیر حرفهای خمینی به این شکل به عمل تبدیل می شود.
هم خامنه ای و هم رفسنجانی می توانند مدعی فهم درست از حرفهای خمینی باشند. اما مساله بر سر «فهم» یک موضوع نیست. مساله بر سر تکرار یک عمل است که برای خامنه ای کُشَنده و برای رفسنجانی نجات دهنده است. خامنه ای با تکیه بر ابزارها و فرصتهایی که در اختیار دارد در مقابل «اعتدال» که همان «مشروط» شدن ولایتش است ایستادگی می کند و رفسنجانی با توجه به شرایط «کشور» به ولی فقیه فشار وارد می کند. هر دو جناح با شتاب به سازماندهی مجدد «لشگر و ساز و برگ» خود مشغول هستند. مساله اصلی برای خامنه ای تدارک یک سلسله پاتَک به منظور حفظ یک سَرگی نظام است و برای رفسنجانی از دست ندادن فرصت در شکست پروژه انتخاباتی خامنه ای.
این جدال بر سر مشارکت در قدرت و ثروت در شرایطی شدت و حدت گرفته که جدال اصلی بین مردم و حاکمیت هم ابعاد جدیدی پیدا کرده است. اعدامهای گسترده یکی از مهمترین نشانه های ترس رژیم از ابعاد خشم، نفرت و انباشت عظیم نارضایتی است. حرکتهای اعتراضی کارگران و مزدبگیران که در حدود 60 روز حرکت اعتراضی بوده، نشانه دیگری از این شرایط است. در بطن و در زیر پوست جامعه هم حرکات اعتراضی صورت می گیرد که برای ولایت خامنه ای «بالاتر از خطر» است. چند نمونه از صدها نمونه که روزانه در رسانه های حکومتی بازتاب دارد به قرار زیر است.
-روز چهارشنبه 19 تیر آیت الله غیاث الدین طه محمدی، نماینده ولیفقیه در استان همدان گفت:«اکنون وضعیت جامعه ما به گونه ای است که برخی زنان برای جنگیدن با فرهنگ عفاف و حجاب مسابقه گذاشتهاند....اگر وضعیت عفاف و حجاب در جامعه درست نشود، وضع جامعه ما نیز از نظر مشکلات اخلاقی همچون اروپا و آمریکا خواهد شد.»(فارس)
-روز شنبه 22 تیر، پرویز علیزاده، معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری آذربایجان غربی گفت:«روزه خواری در ملاء عام جرم محسوب میشود...آمارها نشانگر این است که هر سال تعداد موارد دستگیری روزه خواری در آذربایجان غربی رو به افزایش است...برخی از روزه خواران به عمد و با هدف دهن کجی به شعائر مذهبی [بخوانید به استبداد دینی] و حرمت این ماه مبارک، دست به این عمل زشت میزنند.»(فارس)
-روز جمعه 21 تیر، حجت الاسلام رضایی بیرجندی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت:«امروز خطر شبکه های ماهواره ای اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر و ... از خطر مواد مخدر بیشتر است.»(انتخاب)
-روز جمعه 21 تیر، حجت الاسلام حسن ابراهیمی، امام جمعه شهرستان انار در استان کرمان در خطبههای نماز جمعه این شهرستان گفت:«مردانی که زنان آنها با آرایش از خانه بیرون میروند حقشان است که "دیوث" نامیده شوند.»(انار پرس)
وقتی مردم در شهرهای کوچک و متوسط این چنین حاکمیت دینی را به سُخره می گیرند، می توان حدس زد که در کلان شهر تهران و شهرهای بزرگ چه نیرویی علیه ولایت خامنه ای و استبداد مذهبی انباشت شده است. باند رفسنجانی برای جلوگیری از انفجار اجتماعی ولی فقیه را به نوشیدن جام زهر تشویق می کنند.
برگرفته از نبرد خلق شماره 337، سه شنبه اول مرداد 1392 - 23 ژوئیه 2013