اتحادیه اروپا از رژیم ایران خواست در مورد مبادله اورانیوم پاسخ صریح و قاطع بدهد

از مهمترین موضوعات چهل‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه شروع شده است, موضوع پرونده اتمی ایران است, منوچهر متکی وزیر خارجه رژیم روز گذشته در این کنفرانس مدعی شد که رژیم ایران آماده عملیاتی کردن توافق هسته ای با گروه 5+ 1 می باشد. اظهارات متکی با بی اعتمادی اروپا و آمریکا مواجه شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالیکه آمریکا اخطار داده که این بن بست در صدر تهدیدات جهانی قرار دارد. روز شنبه 17 بهمن اتحادیه اروپا به ایران توصیه کرد که پای تبادل سوخت هسته یی با دیده بان اتمی سازمان ملل را سفت کند. …
احمدی نژاد روز سه شنبه گفت که تهران ”مشکلی” با ارسال ذخایر  اوراینوم غنی شده در سطح پایین به خارج ندارد …
اما مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا که از گفتگوهای بی حاصل سالیان برای متقاعد کردن ایران جهت تعلیق غنی سازی اورانیوم خسته شده اند به این پیشنهادات بی اعتمادند و  شک دارند که پیشنهاد احمدی نژاد ممکن است مانوری دیگر برای اتلاف وقت باشد.
کاترین اشتون, وزیر خارجه اتحادیه اروپا به کارشناسان امنیتی و مقامات ارشد در کنفرانس مونیخ گفت:”اکنون ایران باید به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ گوید.”…
سرگئی لاوروف, وزیر خارجه روسیه در مونیخ گفت: ”آنچه ما از ایران می خواهیم این است که سؤالات خیلی مشخصی را که بارها و بارها از خیلی پیش از طرف آژانس بین المللی  انرژی اتمی مطرح شده را تائید کند, این کار دشواری برای انجام دادن نیست.” …
جیمز جونز مشاور ارشد امنیتی اوباما در مونیخ گفت که سرپیچی کنونی ایران بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی است.
او گفت: ”توانایی اتمی ایران, با وسایلی که تسلیحات اتمی را حمل کند, غیرقابل قبول و برای جهان خطرناک است, و مطمئنا موجب مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه می شود, که هیچکدام از ما مایل به دیدن آن نیستیم.”
او گفت: ”در این لحظه من نمی توانم به نگرانی بزرگتری نسبت به امنیت جمعی ما فکر کنم.” ” تهران باید به مسئولیتهای خودش عمل کند یا با تحریمات شدیدتر و شاید حتی انزوای بیشتر مواجه گردد.”
جونز گفت, درب دیپلوماسی با ایران باز باقی مانده, اما او تاکید کرد که ” معمای سرپیچی تهران ... اکنون همه ما را مجبور می کند که با همدیگر به عنوان متحد وشریک در مسیر دوم افزایش فشار همکاری کنیم..”
کارل بیلدت, وزیر خارجه سوئد از خط اشتن حمایت کرد و می گوید, در حالیکه ایران به نظر می رسد به میزانی انعطاف نشان می دهد, موضع او باید روشن گردد و از طریق کانالهای رسمی اقدام کند.
او به خبرنگاران گفت: ”برخی نکات منعطف تری در مواضع ایران وجود دارد, اما ضروری است قبل از اینکه بتوان به طور مناسبی مورد ارزیابی قرار گیرد, به صورت مکتوب درآید.”
او تصدیق کرد که ایران ممکن است درحال خریدن زمان باشد, ”اما در صورتیکه زمان بتواند بصورت مفیدی مورد استفاده قرار گیرد, ضرورتا چیز بدی نیست.”